Google har vært i hardt vær etter at det ble kjent at reklamefilmer fra norske og internasjonale selskaper dukker opp før Youtube-videoer med ekstremt innhold. 

Når disse annonsene blir sett, genererer de inntekter for brukerne som står bak videoene med ekstremt innhold. Det har ført til at store, internasjonale annonsører de siste ukene har trukket seg fra nettstedet, til søkemotorgigantens store fortvilelse.

– Vi tar dette like seriøst som vi noensinne har tatt et problem. Vi har vært i krisemodus, sier Googles businessdirektør Philipp Schindler i et intervju med New York Times.

Nå varsler han flere tiltak for å forhindre at annonsørenes reklamefilmer dukker opp før Youtube-videoer med ekstremt innhold.

Femdoblet videomerking

Etter at flere annonsører begynte å boikotte videonettstedet, har Google brukt ressurser på maskinlæring og kunstig intelligens for å forbedre sine tjenester. I tillegg har «et stort antall» ansatte fått i oppgave å merke videoer med upassende innhold, og umiddelbart fjerne annonsene foran disse. 

Til Bloomberg opplyser Schindler at dette har ført til at fem ganger så mange videoer er blitt merket i løpet av de siste par ukene.

– Når vi snakket med mange av våre toppannonsører ble det klart at videoene de hadde flagget mottok mindre enn en tusendel av en prosent av annonsørenes totale visninger. Når vi har funnet annonser som ved en feil er vist opp mot innhold som ikke er i henhold til våre retningslinjer, fjerner vi selvsagt disse annonsene, uttaler Philipp Schindler til DN via Googles norske pr-sjef Helle Skjervold.

Tar grep

Google har også innført såkalt tredjepartsverifikasjon, som innebærer at eksterne analyseselskaper kan verifisere, måle og blokkere innhold på Youtube.

I tillegg innføres det flere valgmuligheter for annonsørene, som tillater dem å velge i detalj hva slags innhold de ønsker å unngå.

Ifølge Bloomberg har tiltakene gjort at storannonsøren Johnson & Johnson gjenopptar annonsering på Youtube, etter å ha trukket alle sine videoreklamer fra nettstedet i forrige uke. 

– Mange annonsører trakk seg ikke, og mange har bestemt seg for å komme tilbake. Selv om de vet at systemet aldri vil bli helt perfekt setter de pris på grepene vi har tatt, og de vet at vi tar dette på alvor og jobber for å bli stadig bedre, sier Schindler til DN.

Driver brannslukking

Også annonsører i Norge er blitt trukket inn i annonsestormen. Fredag skrev DN at reklamefilmer for Forsvaret spilles av før videoen til en Adolf Hitler-beundrer på Youtube, og sist uke trakk Maxbo alle sine annonser på videonettstedet etter at reklame for byggevarekjeden dukket opp før en sterkt muslimkritisk video fra English Defence League.

Google norgessjef Jan Grønbech.
Google norgessjef Jan Grønbech. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Det fikk Googles norgessjef Jan Grønbech til å sende ut en epost til norske annonsører før helgen, i et forsøk på å berolige med at Youtube er et trygt sted å annonsere. Der opplyser Grønbech at Google har satt en større gruppe ansatte til å jobbe dedikert med å sørge for at retningslinjene blir fulgt fremover.

– Denne investeringen gjør at vi dramatisk øker volumet på gjennomgang av potensielt upassende innhold, skriver Grønbech.

– Kan bedre sikkerheten

Digitaldirektør Kjell Gabrielsen i mediebyrånettverket GroupM i Norge, som er et mellomledd mellom annonsører og Google, mener Googles tiltak er et skritt i riktig retning.

– Det er bra at de nå åpner for at tredjepartsaktører kan verifisere konteksten videoene blir plassert i. Vi tror dette vil bedre sikkerheten for annonsørene, men om dette er tilstrekkelig vil tiden vise, sier Gabrielsen.

Også daglig leder Peder Mittet i mediebyrået Starcom støtter tiltakene:

– Googles tiltak er et velkomment skritt i riktig retning, og viser at de tar dette på alvor etter noen tøffe uker som har slått hardt på deres omdømme og inntekter. Jeg forventer at dette betyr mer proaktivitet når det gjelder forebygging av problemet fremover, både hos Google og i markedet generelt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Trump forlot rommet før han fikk signert
USAs president Donald Trump forlot møtet med pressen før han fikk skrevet under på presidentordrene han var kommet for å signere.
00:35
Publisert: