Det kommer frem i den «den store annonseundersøkelsen» som er et samarbeid mellom Annonsørforeningen (ANFO) og Fightingeverydayboredom.

Tidligere i sommer publiserte Anfo funn fra rapporten som avslørte at seks av ti annonsører var bekymret for manglende åpenhet om inntjening på digital annonsering fra mediebyråene.

LES OGSÅ: Full tv-krangel om Bergen

I den fullstendige rapporten, som baserer seg på svar fra totalt 148 respondenter, kommer det frem at annonsørene kommer til å bruke stadig mer penger på egne plattformer:

  • 84 prosent sier de vil øke reklamebudsjetter på sosiale medier.
  • 62 prosent vil bruke mer penger på søkeoptimalisering.

Tradisjonelle medier fortsetter å falle:

  • 39 prosent vil bruke mindre penger på avisannonsering
  • 36 prosent flytter reklamekroner fra magasin
  • 14 prosent tar penger fra tv-budsjettene

I dagens utgave av Dagens Næringsliv kommer det frem at hele 70 prosent vil satse mer på innholdsmarkedsføring fremover.

Vita hjertego’-produsenten Mills satser også på at kjærlighetstips og samlivsråd skal selge flere smør- og leverposteibokser.

Beskriver «øyeblikkbildet»

Flere aktører mener derimot annonsørene må være relevant – og ikke bevege seg for langt unna kjernen i produktet.

– Hvis innholdet blir dratt for langt unna selve produktet, så kan det mislykkes. Kunden er nødt til å se linken, sier prosjektdirektør Håvard Rønnevig Bakken i Anfo.

Administrerende direktør Jan Morten Drange mener rapporten beskriver «øyeblikkbildet» slik annonsørene ser markedet i dag. Han mener tallene viser at altfor mange annonsører løper i flokk.

– Det er en gang sånn at mange annonsører er opptatt hva andre gjør – på godt og vondt. Men vi er ikke tjent med at alle løper i flokk. Nå er det greit hvis alle løper i riktig retning. Men det er ikke bestandig det er sånn, sier Drange.

FIKK DU MED DEG DETTE? 90 prosent av Dagsrevyen-seerne er over 40 år

Han er ikke overrasket over at innholdsmarkedsføring blir tar en stadig større del av annonsørenes reklamebudsjetter.

– Det er en naturlig konsekvens. Det handler om avtagende reklameffekter i tradisjonelle medier. Da tvinges annonsørene til å ta nye valg som de tror fungerer bedre. Fremover vil nok tradisjonelle medier i mye større grad være en spredningshjelper for alt innholdet som lages, sier han.

Følg markedene med DN Investor

 

Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Trump: - Jeg vil holde dere på pinebenken
Trump ville ikke love å anerkjenne valgresultatet. - Det får vi se på når tiden kommer, sa Trump i den tredje og siste presidentduellen med demokratenes Hillary Clinton.
00:52
Publisert:

 
Se og hør replikkene: Slik argumenterte Trump i den siste presidentdebatten
Slik argumenterte Trump i den siste presidentdebatten med Hillary Clinton.
00:37
Publisert: