Google har for første gang funnet beviser for at russiske interesser brukte deres plattformer til å forsøke å påvirke det amerikanske presidentvalget i 2016, melder Washington Post.

Annonser med villedende informasjon skal ha blitt kjøpt på en rekke av Googles tjenester, inkludert Youtube, Google søk og Gmail, ifølge avisens kilder.

Dermed er det to største medieplattformene blitt del i den pågående etterforskningen av påstått russisk innblanding i det amerikanske valget.

Tidligere i høst oppdaget Facebook at kontoer knyttet til det som omtales som en «russisk trollfabrikk» hadde brukt rundt 100.000 dollar på rundt 3000 ulike annonser, som skal ha nådd 10 millioner amerikanere. Budskapet var blant annet støtte til Donald Trump og forsøk på å skape splid i det amerikanske samfunnet.

Oppdaget via Twitter

Ifølge Washington Post er virksomheten Google har avslørt trolig ikke knyttet til samme enhet som annonsene på Facebook, og avisen skriver at dette kan tyde på at det kan være snakk om en bredere aksjon enn det som så langt er kommet frem.

Både Facebook og Google har tidligere avvist at noe tydet på at deres plattformer var blitt brukt på denne måten, men Google skal ha begynt å undersøke saken etter press fra den amerikanske kongressen. Mye tyder på at kildene hadde skjult seg relativt godt, for Google skal ha funnet annonsene via Twitter.

Mikromeldingstjenesten Twitter tilbyr nedlasting av gamle meldinger – mot betaling, hvis det er snakk om store mengder. Google skal ifølge Washington Post ha lastet ned Twitter-data og klart å knytte russiske Twitter-kontoer til kontoer som hadde kjøpt de aktuelle Google-annonsene. Det skal være snakk om annonser for noen titusen dollar, altså foreløpig små beløp i forhold til det som ble brukt i den amerikanske valgkampen totalt. (Vilkår)