– YouTubes inntekter fortsatte å vokse i betydelig grad, sa finansdirektør Ruth Porat i Alphabet, Googles morselskap, i en samtale med selskapets investorer torsdag.

Søkemotorgiganten Google har høstet mye kritikk etter at det ble kjent at reklamefilmer fra norske og internasjonale selskaper dukker opp før Youtube-videoer med ekstremt innhold.

DN har tidligere omtalt at reklamefilmer for Forsvaret ble spilt av før videoen til en Adolf Hitler-beundrer på Youtube, og Maxbo trakk også alle sine annonser på videonettstedet etter at reklame for byggevarekjeden dukket opp før en sterkt muslimkritisk video fra English Defence League.

Sterk økning

Flere internasjonale merkevarer gjorde også det samme. Men reklameboikotten har derimot ikke påvirket inntektene i Googles morselskap, Alphabet.

I første kvartal omsatte teknologiselskapet for rundt 210 milliarder kroner – en økning på 22 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Overskuddet endte på 46 milliarder kroner – mot 35 milliarder i fjor.

Googles businessdirektør Philipp Schindler har tidligere uttalt at selskapet var i «krisemodus» etter Youtube-skandalen, og toppsjef Sundar Pichai innrømmer at de ikke har tatt lett på annonseutfordringene.

– Vi jobber utrolig hardt for å skape det beste miljøet for merkevarer på Youtube, sa han til selskapets investorer.

Ifølge Pichai er det mobilsøk som bidrar til at Google øker inntektene i første kvartal 2017, men han tror også Youtube kommer til å være den neste drivkraften for videre vekst i selskapet.

– Stor utfordring for norske aktører

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M tror Google vil stikke av med tre milliarder kroner i det norske reklamemarkedet i år.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M.
Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M. (Foto: Mikaela Berg)

– Vi ser en voldsom vekst på Google-relaterte annonser, og jeg er sikker på at dette også vil fortsette fremover, sier Thalberg.

Han tror ikke det blir noe lettere for norske mediehus og nettaviser å tjene digitale reklamekroner i årene som kommer.

– Google er blitt helt dominerende og tar av stadig mer av pengene til norske annonsører. Det er en stor utfordring for norske aktører som ønsker å ta del av veksten i det digitale annonsemarkedet, sier Thalberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Forsvaret storstilte vervekampanje havnet foran nazivideo
Nå vurderer Forsvaret å trekke annonsene sine fra det Google-eide videonettstedet.
00:48
Publisert: