Kommunikasjonsbransjens selverklærte Norgesmesterskap, Gullkorn, gikk i 2016 til reklamebyrået Try, for jobben «Volkswagen trailer assist». Det ble klart da prisen ble utdelt tirsdag kveld. Bak prisen står interesseorganisasjonen KOMM.

− Årets Gullkorn har utmerket seg i ett år der vi har veldig mange sterke bidrag. Vinnerbidraget scorer høyt både på kreativitet, gjennomføring og resultat. Det er et komplett bidrag, sier jurygeneral Kristian Sarastue i en pressemelding.

Filmen ble raskt en viralhit på Facebook, og er ifølge Try sett over 23 millioner ganger på Facebook. Kampanjen vant derfor også gull i kategorien «Sosiale medier», under utdelingen.

Hederspris til 37-åring

Preben Carlsen er konsernsjef i Trigger. 
Preben Carlsen er konsernsjef i Trigger.  (Foto: Ida von Hanno Bast)

Trigger-gründer Preben Carlsen var den andre store vinneren tirsdag kveld. Han vant hedersprisen på Gullkorn, i en alder av kun 37 år.

− Preben og Trigger har på knappe seks år rukket å utrette det mange andre bruker et helt liv på å oppnå. Siden oppstarten i 2010 har de vunnet det som er å vinne av priser både her i landet og internasjonalt, de er kåret til verdens beste kreative byrå av Holmes Report og de har vokst fra 4 til over 40 ansatte. Men viktigst av alt har de fått hele den norske kommunikasjonsbransjen til å løfte seg flere hakk, sier styreleder i KOMM, Stian Lyberg.

Flust av priser

 I tråd med bransjestandarden vanket det også priser i mange delkategorier:

  • Dinamo vant to gull for jobben «sammen bygger vi fremtiden» for Veidekke, i kategoriene «Holdningskampanjer» og «Virksomhetskommunikasjon».
  • JCP vant gull i kateogrien «Kampanje B2C» med reklamejobben «NM i Taco» for Arla.
  • Burson-Marsteller vant i kategorien «Måling og evaluering» for en rekrutteringskampanje for Universitetet i Tromsø.
  • Anorak gikk seirende ut av kategorien «Innovasjon» med jobben «Norsk juleindeks» for Matprat.
  •  I kategorien «internkommunikasjon» vant DNB med «ta en for laget» - en jobb som var gjennomført uten hjelp fra byråer.
  • Kundeprisen gikk til kommunikasjonsavdelingen til Kiwi.
  • Prisen for årets talent i kommunikasjonsbransjen gikk til Rebecca Goodchild (26), som jobber i byrået JCPR. Ifølge Komm har Goodchild ansvaret for en tredjedel av byråets inntekter. Byråinntekten til JCPR var i 2015 syv millioner kroner.

− Vi har stilt strenge krav til Gullkorn i år, og alle vinnere og nominerte bidrag er kommunikasjonsarbeid av høy kvalitet. Det er stor bredde og det viser hvilken kapasitet som preger norsk kommunikasjonsbransje. Vi ser også at norske bidrag spiller i høyeste divisjon internasjonalt. Det gjorde vi ikke for noen år siden, sier Sarastuen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.