– Som et selskap med flere forskjellige tjenester ønsket vi i år, etter å ha konkurrert i pr- og reklameklassen de siste tre årene, å se hvordan vi ville gjøre det i designklassen, sier administrerende direktør Hølje Tefre i Dinamo.

Pr-, reklame- og kommunikasjonsbyrået Dinamo har siden 2016 vært blant de nominerte til «årets byrå» som arrangeres av Regi, i samarbeid med Dagens Næringsliv. Prisen baserer seg på undersøkelser om hvilke pr-, medie- og reklamebyråer som kundene er mest tilfredse med.

Etter å ha vært nominert til «årets reklamebyrå» de siste tre årene, og fått en tredjeplass i 2017, var ikke byrået å finne på deltagerlisten i år. Selskapet hadde heller satset alle kortene på å konkurrere i designklassen, men nådde ikke opp til å bli en av de tre nominerte.

Konkurransen går ut på at det er selskapenes største kunder som vurderer hvor fornøyde de er med de ulike byråene i totalt 13 ulike kategorier. Tefre opplyser til DN at siden de ikke har fått poengscoren fra undersøkelsen, så er det for tidlig å si om de scorer dårligere i år enn tidligere eller om nivået i designklassen er høyere enn de andre klassene.

– Irriterende

Ifølge Tefre er Dinamo med i «Årets byrå» av to grunner; for å få en tilbakemelding fra kundene om hvor tilfredse de er og fordi det er en konkurranse.

– Da er det naturligvis irriterende at vi ikke er nominert. Når det er sagt så vil det viktigste for oss være å se hvordan vi scorer og hvilket nivå vi ligger på sammenlignet med tidligere. Vi kan jo ha den paradoksale situasjonen at vi i år scorer høyere enn noen av de foregående årene, men at nivået i designklassen er akkurat så høyt at det ikke holder for vår del til å bli nominert, skriver han i en epost til DN og legger til:

– Da vil jeg være tilfreds med at vi fremdeles har en akseptabel posisjon hos våre kunder, men naturligvis irritert over at vi ikke er nominert.

Gullalderen over

Selv om Dinamo har scoret høyt i reklame-kategorien de siste årene, er det ikke noen hemmelighet at gullalderen på starten av 2000-tallet er forbi. Byrået som omsatte for 180 millioner kroner i 2012, endte i 2015 opp med en omsetning på 82 millioner kroner. Derfra har det gått nedover.

I 2017 sto Dinamo oppført med en omsetning på 66,6 millioner kroner, ned fra 75,3 millioner kroner året før. Samtidig endte selskapet opp med et negativt resultat før skatt på minus 184.216 kroner.

– Det enkle svaret er litt færre oppdrag og litt lavere inntekter enn kostnader, sammenlignet med året før, svarer Tefre – og legger til:

– Så langt i 2019 har vi hatt en bra start på året og gjør det litt bedre enn vi har planlagt.

– Mest fornøyde kunder

I 2019 er det 61 kvalifiserte kommunikasjonsbyråer som har deltatt i totalt ni kategorier. Av de kvalifiserte er det i år 35 byråer som er nominert. Vinnerne vil bli kåret den 10. april i Oslo.

– De som blir nominert har de mest fornøyde kundene. Utvelgingen går ut på at deres egne, største kunder vurderer dem i 13 kategorier, sier administrerende direktør Pia Grahn i Regi.

Disse kategoriene omfatter blant annet strategisk kompetanse, kreativitet og digital kompetanse.

I fjor var det Geelmuyden Kiese som stakk av med den aller gjeveste prisen og ble kåret til årets kommunikasjonsbyrå med byråinntekt over 100 millioner kroner. Prisen ble for første gang delt ut i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Røe Isaksen: -Ungdommen nå til dags? Jeg synes vi er bra, jeg
Høyres landsmøte om populærkultur og ungdommen nå til dags.
02:23
Publisert: