I natt norsk tid går den 53. utgaven av amerikanske Super Bowl av stabelen, nemlig mesterskapskampen i National Football League (NFL), når New England Patriots og Los Angeles Rams skal gjøre opp om tittelen etter 2018-sesongen i amerikansk fotball.

Foruten det sportslige som skal skje ute på gresset i Atalanta, er Super Bowl årets kommersielle høydepunkt for storhaiene i amerikansk næringsliv. Her blir reklamer ofte laget spesielt i anledning arrangementet med en rekke store navn involvert.

Til tross for en nedgang på syv prosent, ble fjorårets kamp sett av 103 millioner tv-seere, og ble det tiende mest sette programmet i USAs tv-historie, skriver CNN.

Det vet kringkasteren å benytte seg av. En 30 sekunders reklamefilm koster rundt fem millioner dollar, i overkant av 40 millioner kroner.

Tall fra Kantar viste at fjorårets finale genererte 414 millioner dollar, om lag 3,4 milliarder kroner, i reklameinntekter til NBC over en reklameperiode på 49 minutter, ifølge bransjemagasinet Broadcasting & Cable.

Alkohol, biler og noen nykommere

Verdens største ølprodusent, belgisk-brasilianske Anheuser-Busch InBev, setter i år ny personlig rekord med sitt Super Bowl-budsjett, og er også aktøren som får mest sendetid under arrangementet.

Med totalt seks minutters reklametid for merkene Budweiser, Bud Light, Michelob Ultra, Stella Artois og Bon & Viv Spiked Seltzer, kombinert med grafikk under selve kampen, betaler selskapet opp mot 34 millioner dollar for den om lag tre timer lange idrettsfesten, skriver nettstedet Brewbound.

Summen tilsvarer nesten 290 millioner kroner. Skuespiller Jeff Bridges er blant profilene som de har inngått samarbeid med.

Fem bilprodusenter blir også å se under sendingene, deriblant Audi og Mercedes, men det er også gjort plass til noen nykommere. Hudpleiegiganten Olay gjør sin aller første Super Bowl-opptreden med en reklamefilm der Sarah Michelle Gellar deltar.

Det samme gjør datingappen Bumble, som har alliert seg med tennisesset Serena Williams.

Dating-appen Bumble er en av årets Super Bowl-debutanter. Tennis-dronningen Serena Williams spiller hovedrollen i reklamefilmen.
Dating-appen Bumble er en av årets Super Bowl-debutanter. Tennis-dronningen Serena Williams spiller hovedrollen i reklamefilmen. (Foto: AP/NTB Scanpix)

Skapte Cannabis-kontroverser

Selv om aktørene er mange, og kreativiteten høy, er det ikke utelukkende pengene som rår i Super Bowl-sirkuset. Kringkaster CBS satte nylig foten ned da en av de største cannabis-aktørene sto klare til å legge 50 millioner kroner på bordet for en Super Bowl-reklame som tok til orde for å tillate marihuana til medisinsk bruk.

– Vi er skuffet, men ikke veldig overrasket, over avgjørelsen, sa Acerage-sjef George Allen til CNN da avgjørelsen ble fattet.

Selv om Acreage Holding ikke fikk sendetid, fikk de likevel sparket liv i debatten om hvorvidt cannabis i kontrollerte former bør gjøres lovlig på statlig nivå. Foreløpig tillater 33 amerikanske delstater cannabis i en eller annen form.

– Faktum at reklamen i det hele tatt ble vurdert, viser at vi har kommet langt, sier Lisa Buffo, grunnlegger av Cannabis Marketing Association, til The Guardian.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se hvordan de får togene til å gå i sprengkulden
Med 45 effektive minusgrader er det bare én ting som nytter i Chicago.
01:13
Publisert: