Starbucks, Cadbury, Sony Music og Estee Lauder er blant merkevarene som nå tester ut reklamekampanjer på bildedelingstjenetsen Instagram.

Det skriver den engelske avisen The Guardian.

Det er Instagram som nå vil snike reklamebudskap fra annonsører som Starbucks og Estee Lauder inn i bildestrømmen til brukerne. I USA kom Instagram med reklame ifjor.

Se video på dn.no: PrebzOgDennis ble Youtube-stjerner fra kjellerstuen

Det er ikke kjent når norske instagrammere vil oppleve det samme. Etter USA og Storbritannia står Australia og Canada først for tur.

- Vi gir merkevarer mulighet til å sponse oppdateringene sine og dermed levere dem til et mye større publikum, sier James Quarles til The Guardian.

Han er Instagrams sjef for forretnings- og merkevareutvikling.

Nylig varslet lynmeldingstjenesten Twitter at selskapet ville endre algoritmen som styrer hva som vises i brukernes nyhetsstrøm. I USA er det dessuten blitt mulig å handle varer fra utvalgte leverandører direkte fra Twitter.

Les mer om dette her:

Snart kan du shoppe Burberry på Twitter

Nå kan Twitter manipulere nyhetsstrømmen din

Facebook har skrudd på sine algoritmer i flere omganger, blant annet for å skaffe sponsede innlegg større oppmerksomhet.

Slik er nettsamfunnet blitt en sterk aktør på reklamemarkedet som utfordrer etablerte mediers grep om annonsemarkedet.

Instagram starter med merker osm allerede har en sterk tilstedeværelse på bildedelingstjenesten.

Instagram lanserte sin første gratis app i 2010, ble kjøpt av Facebook under to år senere og har nå over 200 millioner aktive brukere.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Amazon åpner hele biblioteket for åtte pund i måneden  

- De drikker, røyker, stjeler og smugler

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.