Inzpire.me skal tjene penger på å formidle reklame til den nye generasjonen små og store nettkjendiser: youtubere, instagrammere, bloggere, Snapchat-, Facebook- og Twitter-profiler, men har foreløpig bare underskudd å vise til.
Fjoråret endte med et driftsunderskudd på 3,1 millioner kroner, og underskuddet er dermed på 5,8 millioner kroner på to år.
– Vi er strålende fornøyd med 2018. Dette er helt etter planen, sier daglig leder Mats Lyngstad.
Økte med 600 prosent
– Når har dere planlagt å gå i pluss da?
– Inzpire.me er tre år gammelt. Vi lager teknologi for bedrifter og det koster penger. Men vi økte omsetningen vår med 600 prosent fra 2017 til 2018, og er allerede på det nivået i 2019, sier han, og legger til:
– Vi er ikke et influencerbyrå, vi bygger teknologi for å gjøre livet enklere for hele økosystemet – annonsører, mediebyrårer, influencers og influencerbyråer. Det krever investeringer. Sammen med våre ambisjoner for internasjonal vekst kommer vi derfor til å gå med underskudd både i år og neste år.
Inntektene steg fra rundt én million kroner i 2017 til mer enn seks millioner kroner i 2018.
– Hvorfor går det bra nå?
– Det går bra nå fordi vi i løpet av tre år har klart å bygge en solid teknologi. Vi er et sterkt team på 20 personer fra ti forskjellige nasjoner. Vi begynner å få luft under vingene.
Selskapet satt med en egenkapital på 4,7 millioner kroner ved årsskiftet.
Planlegger å gå i minus
Heller ikke investor Magne Uppman (42) i selskapets nest største aksjonær, Snö Ventures, lar seg vippe av pinnen av de røde tallene.
– Jeg tror definitivt på prosjektet. Det utvikler seg i riktig retning på inntektssiden og ikke minst produktmessig.
Han opplever at selskapet treffer influensere og de sterke «brandene» som vil bruke influensere.
– At vi er tre millioner i minus er veldig vanlig når man bygger seg opp. Vi planlegger å gå i minus ennå en god periode før vi begynner å tjene på dette. Vi har tjent penger i enkelte måneder, men vi bruker kapitalen på å bygge selskapet videre, svarer Uppman.
Uppman var inntil 2015 Norges største kjøper av reklame på Facebook og Google, som daglig leder i mediebyrået Iprospect. Så sluttet han for å investere i oppstartsbedrifter. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.