Siden 2014 har Lotteritilsynet samarbeidet med Facebook om å fjerne markedsføring for utenlandske spillselskaper rettet mot norske brukere.

I praksis er dette blitt løst ved at Facebook fortløpende fjerner sider som Lotteritilsynet mener bryter norsk lotterilov.

Facebooks juridiske avdeling har i all hovedsak vært enig med Lotteritilsynet om sletting av ulike sider tilhørende utenlandske spillselskaper de siste årene. Men da Lotteritilsynet også ønsket at det amerikanske nettsamfunnet skulle fjerne private Facebook-kontoer og sider som tilhørte norske spillambassadører, sa Facebooks nye norske lobbysjef, Marianne Neraal, nei.

«Da saken ble undersøkt, kunne vi ikke se at disse sidene og personlige profilene var dedikerte til å fremme gambling», skriver Neraal i en epost som er sendt til Lotteritilsynet i slutten av september.

Neraal var opptatt i møter tirsdag og besvarte ikke DNs henvendelser.

Ikke overrasket

Lotteritilsynet mener sidene og profilene til blant andre tidligere fotballspiller John Arne Riise, tv-profil Linni Meister og artist Petter Bjørklund Kristiansen, mest kjent som «Katastrofe», inneholder markedsføring for utenlandske spillselskaper som bryter med norsk lotterilov.

I Norge er det Norsk Tipping og Norsk Rikstoto som har lov til å markedsføre pengespill rettet mot norske kunder. Men flere utenlandske spillselskaper har funnet flere metoder for å reklame og drive pr-arbeid rettet mot det norske markedet.

Lotteritilsynet ønsket at Facebook-kontoen til Tv-profil Linni Meister skulle slettes. Hun er ambassadør for det utenlandske spillselskapet NordicBet.
Lotteritilsynet ønsket at Facebook-kontoen til Tv-profil Linni Meister skulle slettes. Hun er ambassadør for det utenlandske spillselskapet NordicBet. (Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB Scanpix)
Petter Bjørklund Kristiansen, mest kjent under artistnavnet «Katastrofe», er Betsson-ambassadør.
Petter Bjørklund Kristiansen, mest kjent under artistnavnet «Katastrofe», er Betsson-ambassadør. (Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix)
MMA-utøver Emil Meek er ambassadør for Betsafe – datterselskapet til spillfirmaet Betsson.
MMA-utøver Emil Meek er ambassadør for Betsafe – datterselskapet til spillfirmaet Betsson. (Foto: Tom Szczerbowski/Reuters)

Etaten viser til at flere av ambassadørene poster bilder og innlegg på Facebook som viser logoene og promoterer arrangementene til ulike spillselskap som ikke har konsesjon her til lands.

«Etter vår oppfatning kan ikke de aktuelle ambassadørene påberope seg redaksjonell frihet i denne saken. De er sponset av spillselskaper, og det er derfor sannsynlig at deres innlegg er initiert og finansiert av spillselskapene», skriver Lotteritilsynet i eposten.

Ønsker moraldebatt

Seniorrådgiver Silje Sægrov Amble i Lotteritilsynet er ikke overrasket over svaret fra Facebook, og utelukker ikke at de kommer til å gå etter private Facebook-sider til spillambassadører igjen.

– Sidene deres inneholder markedsføring av utenlandske spillselskaper. Men jeg ønsker ikke å kommentere noe mer ettersom dette er en pågående sak. Det er uansett positivt at Facebook har tatt vekk så mange andre sider, sier Amble.

Hun har ikke noen ytterligere kommentarer om hvorfor etaten prøver å stenge private Facebook-profiler.

Tidligere fotballspiller John Arne Riise er en av Norges mest profilerte spillambassadører, og har vært tilknyttet det Malta-baserte spillselskapet Betsson i fem år. Han var ikke klar over at Lotteritilsynet har forsøkt å få Facebook-siden hans slettet.

– Det er interessant å se at pensjonspengene våre blir brukt til å investere i verdens største kasinoer. Mens skattepengene våre går til å prøve å stenge ned mediekanaler hvor artister og utøvere prøver å kommunisere med sine venner og tilhengere. Jeg inviterer Lotteritilsynet til en debatt om dobbeltmoralisme og menneskerettigheter, så håper jeg de kommer, sier Riise gjennom sin manager, Erland Bakke.

Punger ut for pr-hjelp

Aksjonen mot Facebook-sidene til norske og kjente spillambassadører føyer seg inn i rekken av en rekke offensive tiltak Lotteritilsynet har hatt mot utenlandske spillselskap det siste året.

DN har tidligere skrevet at Lotteritilsynet betalte kommunikasjonsselskapet Trigger 1,1 millioner kroner for å «møte angrepet» fra utenlandske spillselskaper i fjor.

Etaten har også brukt 600.000 kroner for produksjon og kjøp av reklameplass på Youtube. En del av de pengene ender opp hos Norges største pr-byrå, Geelmuyden Kiese, som har laget filmen.(Vilkår)

Angst Bar gründerens fem råd til etablerere
– Du får helt sinnsykt mye trøbbel om du ikke gjør det.
01:50 Min
Publisert: