Det er tøffere konkurranse. Det å drive med effektiv kommunikasjon blir vanskeligere. Men de beste byråene, de som er virkelig kreative, får det til, sier markedsdirektør Kathrine Mo i Tine.

Hun er ikke alene om å sette kreativiteten høyt når hun velger byrå. 35 prosent av kundene som er intervjuet i den ferske Årets Byrå-studien, sier byråets kreativitet var utslagsgivende for valget. Enda høyere rangert er byråenes engasjement. 37 prosent av kundene setter denne egenskapen høyest i jakten på et byrå. På tredjeplass kommer «digital kompetanse».

Tines markedsdirektør mener digitalisering i mediebransjen er en av årsakene til at det er blitt vanskeligere å slå gjennom som byrå.

Mediebildet er mer fragmentert, det er vanskeligere å få gjennomslagskraft. Man må forstå hvilke virkemidler som er mest effektive – hvor ønsker forbrukerne å ha dialog? Våre egne kanaler som Facebook blir viktigere, sier Mo.

Mer komplekst

En av de nominerte til Årets Byrå er det unge reklamebyrået We Are Live. Tine og Mo har samarbeidet med nettopp dette byrået det siste året, nå nylig om en kampanje for osten Jarlsberg.

– De er veldig kreative, de er raske, og de er effektive, sier markedsdirektøren.

We Are Live, som ble etablert i 2014, er nominert i kategorien «Reklamebyrå med byråinntekt 25–50 millioner». For å komme frem til hvem som er de fortjente vinnerne av Årets Byrå, som annonseres 8. mai, har analysebyrået Regi gjort en studie av 54 byråer, der det er kundene som rangerer byråene basert på ulike parametere.

Studien viser at 17 prosent av kundene har jobbet med byrået sitt i mindre enn ett år. 47 prosent svarer at de har jobbet med samme byrå i ett til fire år, mens åtte prosent har jobbet med samme byrå i mer enn ti år.

We Are Live-gründer Herman Mueller Stormyr bekrefter at markedet er blitt tøffere.

– Oppgavene fra kundene blir mer og mer komplekse, det er mer utfordrende å bygge en sterk merkevare i dag. Vi ruster oss opp kompetansemessig for å klare det, sier Stormyr.

Byråleder Herman Mueller Stormyr (33) er nominert til Årets Byrå med selskapet We Are Live.
Byråleder Herman Mueller Stormyr (33) er nominert til Årets Byrå med selskapet We Are Live. (Foto: Gorm K. Gaare)

Mindre spesialisering

Annonsørforeningen forteller at tendensen lenge har gått i retning av at annonsørene vil jobbe med færre byråer. Det er trolig derfor kundene i byråundersøkelsen er opptatt av byråenes «samlede tilbud». 25 prosent av kundene svarer at dette var utslagsgivende i valget av byrå.

– Dette i seg selv er en krevende øvelse da ingen byrågruppering er like god på alt. Derfor har vi i flere år hatt en knoppskyting av spesialistmiljøer, sier administrerende direktør Jan Morten Drange i annonsørforeningen Anfo.

– I en verden hvor det er vanskelig å trenge gjennom, er det helt avgjørende å søke partnere som forstår målgrupper, kan omsette innsikt til strategi og ikke minst har høy grad av forretningsforståelse, sier leder av annonsørforeningen, Jan Morten Drange.
– I en verden hvor det er vanskelig å trenge gjennom, er det helt avgjørende å søke partnere som forstår målgrupper, kan omsette innsikt til strategi og ikke minst har høy grad av forretningsforståelse, sier leder av annonsørforeningen, Jan Morten Drange. (Foto: Pressefoto)

Han forteller at den heftige konkurransen i dag skyldes en bransjeglidning.

– I dag kan eksempelvis et reklamebyrå gjerne konkurrere direkte med et mediebyrå om svært mange oppdrag. Slik var det ikke tidligere. Mediebyråene etablerer «content»-satsinger, de er store på søk, sosiale medier, og flere har også etablert kreative enheter som går direkte i strupen på reklamebyråene. Mediebyråene har gjort seg rimelig store, og flere av dem også ganske brede. Spørsmålet blir da om man i en slik prosess klarer å være god nok på alt, sier Drange.

Daglig leder Benedikte Løvdal i Kreativt Forum mener bransjen alltid har vært tøff.

– Det som har endret seg de siste årene, er at skillelinjene mellom de ulike disiplinene ikke lenger er like skarpe og byråer som tidligere opererte i ulike segmenter, nå oftere konkurrerer om de samme oppdragene. Men markedet er også blitt større, og markedsføring har antagelig aldri vært viktigere enn nå, sier Løvdal.

Må ha tempo

At skillet mellom medie- og reklamebyråer er i ferd med å forsvinne, mener byrågründer Stormyr er bra for bransjen.

Det er fornuftig, for merkevarer i dag må ha et gitt tempo for å være relevante og skape oppmerksomhet. Derfor er det en fordel at ulik kompetanse samles i ett byrå, sier han.

Det tre år gamle selskapet omsatte allerede i 2017 for 68,9 millioner kroner med en byråinntekt, altså kundehonorarer minus varekostnad, på 43 millioner kroner.(Vilkår)

Taxfree står for godt over halvparten av Oslo lufthavns kommersielle inntekter – mye fordi du handler mer enn du tror
Vi sjekket reisendes handlelister mot kassalappen.
01:00
Publisert: