Reklameåret 2018 starter med en positiv vekst på 4,5 prosent ifølge mediebarometeret for februar. Det tilsvarer en omsetningsvekst fra 1,60 milliarder i fjor til 1,67 milliarder i år, ifølge Mediebyråforeningen.

– Året 2018 har startet positivt med en vekst som ligger på nivå med prognosene, sier leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen GroupM mener det markerer en sterk start på årets reklamemarked.

– Det er en god start med vekst. Det er vekst vi forventer i løpet av året, og at det er internettgruppen som vil vokse mest, sier han.

Marginal vekst for tv

Tv er gruppen med svakest vekst sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge barometeret. En vekst på 0,7 prosent er langt svakere enn veksten på 12,2 prosent tv-markedet opplevde på samme tid i fjor.

Thalberg i GroupM mener tv-kanalene gjør det godt i å holde nivået fra den ekstreme starten på fjoråret, da en krig i telekom-markedet og lanseringen av Rema 1000s Æ-kampanje sørget for unormalt trykk.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i Group M.
Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i Group M. (Foto: Mikaela Berg)

– Tv hadde en spesiell situasjon i fjor, med TV 2 som allerede i desember erklærte at de var utsolgt for reklameplass i januar. Det har ikke vært like voldsom aktivitet i år, og sånn sett er det positivt at det i det hele tatt er vekst. Det er sterkt av tv-kanalene å opprettholde dette nivået, sier han.

Omsetningen til tv-kanalene er på snaut 699 millioner i år, sammenlignet med snaut 694 millioner i fjor.

Det gjør også sitt for markedsandelen deres, som i fjor lå på 43,2 prosent, men som nå er nede i 41,6 prosent.

Mediebyråforeningen vil spent følge med på utviklingen i tv-markedet, kommenterer Mandt Larsen.

– Med den nye tv-målingen på plass, bør disse tallene følges nøye, sier hun.

Kino fortsatt vekstvinner

På motsatt side av skalaen ligger kinomarkedet, som øker med hele 59 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Markedsandelen øker fra 1,2 til 1,8 prosent fra perioden i fjor til i år.

I kroner og øre har kinomarkedet omsatt for nærmere 31 millioner kroner så langt i år, sammenlignet med 19,5 millioner kroner i samme periode i fjor.

Det er ikke uventet, kommenterer Thalberg.

– Kino hadde et veldig godt år i fjor og vokser videre. De var utsolgt i fjor, men opplever vekst nå fordi de har jobbet godt produktene sine. De har økt tilgjengeligheten for de store annonsørene ved å bytte ut lokalreklame med en tilvekst av riksreklame, og har også hevet prisen på reklamene som går tettest opp mot filmvisningen, sier han.

Fjorårets mest omtalte vekstvinner, utendørs- og plakatmarkedet, vokser forsiktig videre i år. En vekst på 3,5 prosent fra snaut 85 millioner kroner til nærmere 88 millioner kroner i år.

Programmatisk fremmarsj

Internett vokser også, med 15,5 prosent. Markedsandelen øker følgelig til 33,2 prosent så langt i 2018 fra 30 prosent i samme periode i 2017.

Internett-gruppen – der display, mobil, sosiale medier, søk og video er inkludert – økte omsetningen til drøyt 557 millioner kroner i år fra 482,4 millioner i fjorårets startfase.

Den store vekstvinneren i internett-gruppen er video. Der er veksten på 45,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Nytt for året er at programmatisk salg er satt som en egen undergruppe, og dermed tatt ut av internett-gruppen.

– Dette for å tydeliggjøre at programmatisk ikke er en kanal, men en måte å kjøpe medier på, understreker Mandt Larsen i sin kommentar til tallene.

Programmatisk salg har omsatt snaut 135 millioner kroner så langt i år, sammenlignet med snaut 114 millioner i fjor. En vekst på 18,6 prosent, ifølge Mediebyråforeningen.

Fortsatt fall for pressen

Dagspressen noterer et fall på 11,5 prosent i reklameomsetningen fra i fjor til i år. Fjorårets omsetning på snaut 103 millioner kroner er blitt snaut 91 millioner så langt i år.

Ukepressen faller med 21 prosent, fra 11,8 millioner i fjor til 9,4 millioner i år.

Fagpressens nedgang er på 16,8 prosent, fra nærmere fem millioner i fjor til drøyt 4,1 millioner så langt i år.

Radio går ned 9,3 prosent, fra drøyt 74 millioner kroner til drøyt 67 millioner.(Vilkår)