– Vi ser en positiv trend i markedet, med en vekst på 2,9 prosent, sier daglig leder Madeleine Thor i Institutet för recklam- och mediestatistik (IRM) om utviklingen i det norske reklamemarkedet i 2017.

19,7 milliarder kroner var ifølge IRM omsetningen i det norske markedet i løpet av fjoråret. En økning på over 500 millioner kroner fra 2016.

Dette skal videre opp i 2018, spår Thor og IRM.

På en presentasjon onsdag formiddag, uttalte Thor at IRM forventer at reklamemarkedet i 2018 vil stige over 20,1 milliarder kroner. Det vil tilsi en økning på 1,7 prosent.

Digitale investeringer tar mest av kaken

Det er digitale investeringer som tok brorparten av annonseinntektene i 2017, med 45,7 prosent. Ifølge Thor og IRM vil dette tallet stige opp mot 50 prosent i 2018.

Vekstvinnerne ble ifølge IRM utendørsmarkedet, som økte 16,6 prosent fra 2016. Kino ble med sine 8,6 prosent en annen solid vekstvinner i løpet av 20118.

IRM forventer en Investeringene i de digitale kanalene forventes å øke med nærmere 900 millioner kroner i 2018, og dermed antas markedet totalt sett å gå i pluss.

På den andre siden av skalaen ble pressen den store taperen. Reklameomsetningen i ukepressen gikk ned 20 prosent, og i dagspressen var det samme tallet 13,6 prosent, ifølge IRM.

– Med en økende økonomi og god tro på fremtiden er utsiktene for medieinvesteringene gode til tross for at markedet er midt i omstillingen fra trykte til digitale medier, sier Thor i en pressemelding publisert av Mediebedriftenes Landsforening.

– Investeringene i de digitale kanalene forventes å øke med nærmere 900 millioner kroner i 2018, og dermed antas markedet totalt sett å gå i pluss., sier Thor videre.

Tror på vekst

I jul fremla IRM en prognose for annonseomsetningen til dagspressen i 2017, der instituttet spådde et fall på rundt 14 prosent sammenlignet med 2016. Basert på omsetningen i 2016 på 2,5 milliarder kroner, anslo IRM at dagspressen i 2017 ville omsette for snaut 2,2 milliarder.

Enda verre skulle fallet bli i 2018, spådde instituttet, som forespeilet et nytt fall på 14,7 prosent i løpet av inneværende år.

Til tross for tøffe strukturelle forandringer i mediemarkedet, har IRM stor tro på at ting er i ferd med å snu for medienes reklameomsetning.

– Nå er den tøffeste perioden over. I 2017 kom markedet i pluss og trenden fortsetter inn i 2018, sier Thor.(Vilkår)