Etter første fulle driftsår passerte VG Partnerstudio, som produserer annonsørinnholdet på VGs nettsider, 44,2 millioner kroner i omsetning og leverte 10,8 millioner kroner i overskudd.

– Vi er en oppstartsbedrift, og det er ikke mange «start-ups» som kan vise til slike tall etter bare ett år. Men vi har distribusjonen til VG i ryggen, og det skaper forventninger til at vi også må lykkes, sier daglig leder Jonas Ibsen Brynildsrud i VG Partnerstudio.

– Og nå skal vi doble omsetningen. Men vi vet ikke helt hvor lang tid det tar ennå, sier innholdssjef Svein Arne Haavik.

Kritikken haglet

Det førte til sterke reaksjoner både internt og ekstern da VG begynte å produsere det mange kalte reklamejournalistikk sommeren 2015. Flere mente satsingen visket ut skillet mellom annonsørinnhold og journalistikk, og noe av den sterkeste kritikken mot innholdsmarkedsføring kom også på VGs egen kommentarplass.

– En redaksjonell gjøkunge som er ikledd et fjollete navn fra den anglofiserte språket i pr- og konsulentbransjen, og som på norsk like godt kunne ha fått navnet reklamejournalistikk, skrev VGs mangeårig kommentator Anders Giæver under tittelen «journalistikk på tilbud» i VG.

Pressens Faglige Utvalg (PFU), som behandler klager mot pressen i presseetiske spørsmål, har også felt VG to ganger for dårlig merking av reklamesaker fra partnerstudioet.

Brynildsrud mener kritikken fra egne rekker, og andre presseeksperter i mediebransjen, har vært med å drive produksjonsselskapet fremover.

– Det var en periode det kom kritikk fra absolutt alle kanter. Til slutt tenkte vi bare: «Fy fader, nå kan du ta gift på at vi skal lykkes». Det bidro til et veldig sterkt samhold, sier han.

Ansatte ble uglesett

Haavik, som har 25 års erfaring fra den redaksjonelle delen i VG, forteller at både han og resten av ledelsen brukte kritikken bevisst for å bygge kultur og lagfølelse blant de ansatte.

– Det var «oss» mot «alle andre» – også internt i VG. Men det var nok de unge journalistene, som kom fra VGs egen redaksjonen, som følte mest på det og ble mest uglesett. For oss «seniorer», var det derfor viktig å være lynavledere for den verste stormen og bygge det til noe positivt, sier han.

– Hvordan så du på den kritikken utenfra – og det Anders Giæver skrev i VG?

– Mye av kritikken som kom var basert på manglende kunnskap. Vi så jo ganske tidlig at det i skjæringspunktet mellom det kommersielle og redaksjonelle hadde funnet noe veldig effektfullt. Når det gjelder Giæver, så har jeg stor respekt for hans fagkunnskap, og han ser jo at dette er blitt viktig for VG, sier Haavik.

VGs kommentator Anders Giæver.
VGs kommentator Anders Giæver. (Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix)

Til DN sier Anders Giæver at han ikke angrer på det han skrev om innholdsmarkedsføring i 2014.

– Jeg har ikke forandret mening. Jeg synes fortsatt det er uheldig at journalistikk og markedsføring blandes sammen. Men VG har funnet en form som gjør at du ganske greit ser forskjellen. VG Partnerstudio har også vært flinke, og jeg er en tilhenger av inntektene de bidrar med, sier Giæver.

– Det er ikke sånn at jeg er imot lønn, legger han muntert til.

Kongesak skapte klikkrekord

Kritikken til tross, VGs reklamesaker har vært oppe blant de mest leste sakene på VG.no. Ifølge tall fra VG Partnerstudio ble historien om opptakten til filmen «Kongens Nei» en av nettavisenes mest leste saker med over 660.000 visninger på en knapp uke.

– Jeg mener at vi leverer et produkt som er ganske høyverdig, rent innholdsmessig. Men vi har også sagt nei til flere kunder fordi vi mener at historien de prøver å fortelle ikke har vært gode nok, sier salgssjef Wenche Klundseter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Den nye generasjonen arbeidstagere jobber best på kafé
Kafeene fylles opp av generasjon alltid-på-vei. De skyr fast jobb, leilighet, partner, venner, bil og barn, er pålogget døgnet rundt og utøver makt ved å shoppe nettverk.
02:41
Publisert: