– CapMan må få mene noe om tidspunktet det er riktig for dem å trekke seg ut, men det ligger jo i sakens natur. De er inne i en gitt periode, så i løpet av de neste par årene er det mulig at vi har en ny partner. Det skjer når det skjer, sier administrerende direktør Thomas Høgebøl i North Alliance.

Tre og et halvt år har gått siden Thomas Høgebøl, med det finske investeringsfondet CapMan i ryggen, begynte å kjøpe opp selskaper i den nordiske reklame- og designbransjen i raskt tempo. 

Det ble til The North Alliance (NOA), en slags familie av nordiske- og internasjonale byråer med innenfor reklame, design og teknologi. CapMan eier 62 prosent av aksjene i NOA, mens de resterende aksjene eies av over 100 tidligere eiere av selskapene som NOA kjøpte opp, samt ansatte som i etterkant har gått inn som partnere i byråene.

Da DN snakket med CapMan i 2014, forklarte fondet at det så på The North Alliance-eierskapet som alle andre eierskap – med et «exit»-perspektiv på tre til syv år. På de første tre årene har reklamenettverket doblet omsetningen og kjøpt opp flere byråer, det norske reklamebyrået Anorak og svenske Nansen. 

– Vi må være best mulig, og hvis vi er det vil det kunne være interesse fra flere bransjer, både andre private equity-miljøer, men også fra konsulentbransjen eller it-selskaper, eller de tradisjonelle reklamenettverkene. Det er stor interesse for selskaper som NOA der ute, sier Høgebøl.

Nær milliarden

Høgebøl understreker at han og de over 100 partnerne i NOA har et langsiktig perspektiv, uavhengig av om Capman eventuelt selger sin andel.

I 2016 omsatte gruppen for 985 millioner kroner, med et driftsresultat før av- og nedskrivninger justert for engangskostnader (ebitda) på 66,2 millioner kroner, mot 29 millioner året før. Investeringskostnader og oppkjøp sendte imidlertid resultatet før skatt i null. 

– Vi er godt fornøyd med 2016. Det er det første året der vi ser at det er stor effekt å være en del av et nettverk. Vi fikk satt oss litt, kler den størrelsen vi har nå bedre og ser at alle markeder gjør det bra, sier Høgebøl.

I begynnelsen av 2017 har North Alliance begynt å tjene penger. I første kvartal var driftsresultatet på 16,7 millioner kroner, mens resultatet før skatt 12,7 millioner kroner. Etter skatt var resultatet på drøyt ni millioner kroner. Driftsresultat før av- og nedskrivninger justert for engangskostnader (ebitda) endte på 21,9 millioner kroner, mot 13,3 året før.

– Vi er en gruppe der vi tar det aller meste av investeringene over driften, og med en slik modell blir det naturligvis mindre igjen på den nederste linjen, men vi viser likevel at vi vil levere gode marginer etter hvert. Vi har hatt en kraftig vekst, men har likevel greid en bra bunnlinje og fremover vil den styrke seg ytterligere, sier Høgebøl.

Vurderer salg

Investeringsdirektør Tobias Karte i hovedeier CapMan Buyout skriver i en epost til DN at han er svært fornøyd med NOAs utvikling.

– Jeg ser en sterk interesse for NOA, og fra tid til annen hører vi fra forskjellige spillere, både nordiske og internasjonale, men så langt har vi valgt å ikke gå inn i diskusjoner om salg.

Karte sier det er vanskelig å vite nøyaktig når NOA selges.

– Selv om mye har skjedd på tre år, tror vi fortsatt vi som eiere kan bidra til selskapets utvikling og det er fremdeles et par ting vi ønsker å oppnå før vi selger. Men en exit innen de neste par årene er trolig et sannsynlig scenario, skriver Karte. 

Anorak i stormen

Høgebøl er spesielt imponert over veksten i reklamebyrået Anorak. Da byrået ble kjøpt opp av North Alliance i slutten av 2014, var omsetningen på rundt 20 millioner kroner.

I 2016 endte Anorak med en omsetning på 82,6 millioner kroner, noe som gjør byrået til et av Norges større reklamebyråer.

Byråleder Torgeir Vierdal i Anorak sier byrået jobber blant annet med SAS, Sats & Elixia, If, Propr.no og Kolonial.no. Anorak er imidlertid ennå ikke veldig lønnsomme – resultatet før skatt ble i 2016 på tre millioner kroner.

– Vi har hatt en veldig tydelig femstegsplan. Nå er vi inne i steg tre, med mer konsolidering og jobbing med marginen. Vi har vokst mye og byttet lokaler, og det koster. Nå begynner vi å høste de investeringene vi har gjort, sier Vierdal. 

Det er kanskje det siste året mest kjent for å ha hjulpet Kristoffer Joners Facebook-kampanje for Norsk organisasjon for asylsøkere (Noas) og deres kamp for rettssikkerheten til asylsøkere. Kampanjen ga flere millioner i inntekter for Noas, men Anorak og Joner fikk kritikk fra kolleger og Frps Sylvi Listhaug for at man i utgangspunktet ikke eksplisitt avklarte at Joner hadde fått hjelp.

– Det ble veldig synlig med Noas-kampanjen, men vi har hatt mange kampanjer de siste årene som har gitt tilsvarende utslag. I dette tilfellet var utgangspunktet rettssikkerhet, noe som burde engasjere alle. Det var aldri noe hemmelighet, eller skjult, at vi sto bak det. Det som var overraskende var kanskje at vi ikke sendte ut noe pressemelding om det, sier Vierdal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.