– Dette blir litt som et ekteskap med en planlagt skilsmisse, sier administrerende direktør Thomas Høgebøl i The North Alliance (NOA).

Fire og et halvt år har gått siden Høgebøl startet selskapet som beskriver seg selv som et nettverk av nordiske- og internasjonale reklame-, design- og teknologibyråer, ved hjelp av investeringer fra det finske oppkjøpsfondet Capman.

Siden har Capman og Høgebøl gjennom gode og onde dager gjort NOA til et av Nordens ledende kommunikasjonskonsern, med en omsetning på over én milliard kroner i fjor.

Planen har hele tiden vært at det finske oppkjøpsfondet og kommunikasjonsbyråene skulle skilles ad når tiden var inne og en ny beiler meldte seg som passende make for videre vekst.

Nå selger Capman seg ut, og NOA tar et nytt oppkjøpsfond i hånden: Norske Norvestor, som heller ikke er en typisk langsiktig eier.

– Vi går inn i selskapet med det mål for øye at hvis vi lykkes, skal NOA kunne stå sterkt videre også etter vårt eierskap er avsluttet, sier partner Henning Vold i Norvestor.

– Du mener når, ikke hvis, skyter Høgebøl lurt inn.

– For vår del blir dette en solid vitamininnsprøytning, uten altfor store endringer i vår daglige drift, sier Høgebøl om Norvestors inntreden i selskapet.

Selges for milliardsum

Etter hva DN erfarer, betaler Norvestor over en milliard kroner for å overta Capmans aksjeandel i NOA.

Hverken Norvestor, North Alliance eller Capman ønsker å kommentere salgssummen overfor DN.

Capman har på det meste forvaltet en aksjepost på 62 prosent, men denne andelen skal den siste tiden ha blitt vannet ut til rundt 58 prosent, som selskapet nå selger.

– Vi har nådd vårt strategiske mål for selskapet og selskapet gjør det veldig bra. Vi bestemte derfor at det var rett tidspunkt å gi selskapet videre til en ny eier etter fire og et halvt år, sier investeringsdirektør Tobias Karte i Capman.

Norvestor blir etter oppkjøpet fra Capman sittende igjen med en eierandel mellom 50 og 60 prosent, opplyser Vold. Den endelige eierprosenten er foreløpig noe usikker, da konsernets eksisterende eiere, bestående av ansatte og partnere i de ulike NOA-byråene, reinvesterer sine aksjeposter i tillegg til at nye ansatte kommer inn på eiersiden.

Nytt kortsiktig partnerskap

Med Norvestor inn på eiersiden ligger ting til rette for nok et kort partnerskap med ny eier for North Alliance. Henning Vold i Norvestor sier fondet går inn på eiersiden av selskapet med en tidshorisont på mellom tre til seks år.

– Det tillater oss å være akkurat passe utålmodige: Vi vil få til noe raskt, men også ha tid til å gjøre det ordentlig, sier Vold.

– NOA går fra et oppkjøpsfond til et annet. Hva er tankegangen bak to så kortsiktige eierskap?

– Det er enormt vanskelig å sette mål fem-syv år frem i tid i denne bransjen. Derfor passer det bra å tenke i treårssykluser. Det er veldig motiverende for oss å få et nytt oppkjøpsfond som majoritetseier, sier Høgebøl.

– Samtidig inviteres nye partnere inn på eiersiden og eksisterende partnere øker sitt eierskap. Hvem eier North Alliance om 10 år?

– Det vil tiden vise. Vi ser flere potensielle eiere, men det er helt umulig å si nå. Vi skal være forsiktige med å spå slikt, men fortsetter vi å levere godt fremover vil mange være interessert i et selskap som oss, sier Høgebøl.

Byråkonsernet er nå i gang med å sette sammen et nytt styre, men vil ikke kommentere hvordan det blir seende ut etter eierbyttet.

Bratt vekst

I fjor omsatte The North Alliance for første gang over milliarden, med en omsetning på 1,04 milliarder kroner. Det er en økning på seks prosent fra 2016, da selskapet omsatte for snaut 985 millioner kroner.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger justert for engangskostnader (ebitda) ble på 74,1 millioner kroner, mot 58,2 millioner kroner i 2016.

Selskapet noterer et resultat før skatt på 19,7 millioner, en økning på hele 19600 prosent fra 0,1 million kroner i 2016.

NOA kjøpte i løpet av fjorårets siste kvartal det danske designselskapet Hello Group, og i februar i år ble det svensk-amerikanske designbyrået North Kingdom en del av gruppen.

Administrasjonssjef Hanne Bismo Mustad sier selskapet har sikret en god samarbeidsmodell gjennom sin partnerbaserte eiermodell – der partnerne i nettverkets byråer er med som aktive eiere.

– Det gjør det mulig for ansatte å komme inn på eiersiden og ta et aktivt partnerskap. Et annet godt grep er at vi har samlet alt i ett selskap, med én bunnlinje. Slik fjerner man alle hindringer og friksjoner, og sikrer best mulig samarbeid på tvers av kompetanseområder og landegrenser, sier Bismo Mustad.

Halvparten av veksten på topplinjen kom ifølge selskapet i løpet av fjorårets siste kvartal. Denne pågangen har fortsatt inn i 2018, sier Høgebøl. Han kan ikke gi konkrete tall for status etter årets første to kvartaler, men kommer med følgende spådom for året som helhet:

– Vi kommer til å passere en ebitda på 100 millioner kroner, men med hvor mye vet vi ikke ennå. Vi styrer også mot en netto byråinntekt på nærmere én milliard kroner, som vil si at vår totale omsetning vil ligge vesentlig høyere enn det, sier Høgebøl.(Vilkår)

Turistene sliter med å finne Operaen: - Veldig trist at den skjules
Operaen i Bjørvika er i ferd med å bli bygget inne.
02:04
Publisert: