Sammen med analysebyrået Regi har Dagens Næringsliv utarbeidet en statistikk som viser hva byråkundene ønsker. Én av tendensene er helt klare.

– Digital kompetanse er det kommunikasjonskjøperne først og fremst er ute etter. Det er en tendens vi ser over disse tre årene med undersøkelsen i Norge. De norske byråene er blitt bedre, men kundene forventer også stadig mer og mer, forteller Pia Grahn, administrerende direktør i Regi.

Kollega Pernilla Plog trekker frem at pengebruk også har noe å si.

– De kommunikasjonskjøperne som er mest fornøyde, er de som har brukt mest penger i sine byråer. Det er en kvittering på at man har gjort en god jobb, og at kundene får det de betaler for, sier Pernilla Plog, produksjonssjef i Regi.

En av fem vil bytte byrå

Tross at så mange som omtrent en av fem kunder sier de ikke ser for seg å jobbe med det samme byrået i 2018 som i fjor, er det en forbedring fra i fjor. Men byråene i Sverige står tryggere enn de norske.

– I år er antall kunder som vurderer å bytte byrå rekordlavt i Sverige. Det har gått fra 18 prosent til 14 prosent i år. Men vi ser samme tendens i Norge. Her har det sunket fra 22 prosent til 19 prosent i år, sier Pia Grahn i Regi.

Om dette er positivt for byråene eller ikke, avhenger av hvordan du ser på tallene.

– Det beste med statistikk er at alt handler om hvordan man ser det. Man kan enten tenke at man selv er en av de byråene kundene tenker å kvitte seg med, eller man kan tenke at 20 prosent av kundene der ute er på flyttefot, og det gir nye forretningsmuligheter, sier Pernilla Plog.

Utvider tjenestespekteret

Norske byråer er til forskjell fra de svenske i større grad i gang med å utvide sitt kompetanseområde.

– Norske kunder er villige til å kjøpe flere ulike tjenester av ett og samme byrå. Norske byråer er i ferd med å utvide sitt tjenestespekter, skaffe seg et bredere kompetanseområde rett og slett. Det er ikke slik at man nødvendigvis må dra til et filmbyrå for å lage film. Mer kan gjøres av ett og samme byrå. Det gjør det hele mer effektivt og kundene får mer igjen for pengene, sier Tonje Gjerstad, konsulent i Regi.

Kniver om prisen

Hvem som går av med tittelen som «Årets Byrå» innen de ulike kategoriene blir avgjort 8. mai. Inntil da kan de avsløre følgende:

– Det er hard konkurranse i år. Det er morsomt å se at noen av fjorårets vinnerne har klart å holde seg i toppen, sammen med noen nye som er blant de nominerte i år, sier Pia Grahn.

En nyhet i år er en spesialpris til årets kommunikasjonsbyrå med byråinntekt på over 100 millioner kroner. Den ble etablert i Sverige i 2017, og er med for første gang i den norske konkurransen. (Vilkår)

Meretes utvalgte: Hvitt av rødt
Den perfekte vin til mai-månedens mange koldtbord og buffeter
01:15 Min
Publisert: