– Vi har fått inn 20 formelle klager på mail eller i klagesystemet og ti tips via mail eller tipsfunksjonen vår. Det er i hovedsak fra privatpersoner, foruten privatorganisasjonen Nettverk for dyrs frihet, forteller avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Tonje Skjelbostad.

– Klagene og henvendelsene tyder på at dette er noe forbrukerne bryr seg om og reagerer sterkt på. Det må vi ta hånd om. Men her som ellers må vi vurdere om vi skal gå inn i saken. Det vil vi vite mer om på mandag, sier Skjelbostad.

– Hvilke følger kan dette få for Gilde?

– Hvis vi tar opp sak og konkluderer med at det er lovstridig, er endring av markedsføring nærliggende. Å ilegge økonomiske sanksjoner er også mulig, men det vet vi ikke ennå.

I en epost til DN svarer Eskil Pedersen, assisterende kommunikasjonssjef i Gildes matprodusent Nortura, at Forbrukertilsynet må svare på Gilde-klagene:

– Alle følger med på denne debatten. Når det kommer en sak som er vanskelig, velger vi ikke å gjemme oss. Vi ønsker en debatt om dyrevelferd velkommen og er krystallklare på hva vi står for.

– Sprer usannheter

Én av dem som har klaget inn Gilde-reklamen er kommunikasjonsrådgiver Henrik Juel Teige. Han mener reklamen er villedende, og derfor ulovlig, fordi den fremstår som en garanti for at dyrene i akkurat Gildes produkter har hatt det bra, ifølge ham.

– Som dokumentaren viste, kan de ikke garantere dette. Dette er noe Gilde skulle ønske var sant, ikke hva som faktisk er sant. Jeg synes det er skuffende at Norges største, og presumptivt beste reklamebyrå, sprer usannheter og bevisst villeder forbrukere på vegne av kjøttindustrien. De har laget annonsen, og de bør vite at det som står der er i strid med markedsføringsloven. De har også et ansvar.

Kommunikasjonssjef i reklamebyrået TRY som står bak Gilde-annonsen, Eivind Moe, mener det ikke var galt av dem å gjøre reklamen og står for samarbeidet med Gilde.

– Var det ikke litt merkelig å komme med denne reklamefilmen etter avsløringene i NRK-dokumentaren som også gjaldt Nortura og Gilde?

– Det kan ha vært riktig av oss, det kan ha vært galt av oss. Det kommer an på hvilken hatt du har på. Jeg forstår Nortura, og jeg forstår Gilde. I den grad noen kritiserer oss må vi stå i det sammen. Jeg tror mange misforstår når de tror at Gilde prøver å late som at det dokumentaren viser ikke er tilfellet. Alle er sjokkert over det som skjer. Det er det ingen tvil om. Gilde og Nortura er de første til å ville få det bedre på stell. Ingen er tjent med at dyrevelferden skal fremstå som den gjør i reportasjen, svarer Moe.

Trist og provoserende

Torsdag rykket Nortura inn en dobbeltsides Gilde-annonse i aviser som Dagens Næringsliv, VG, Dagbladet, Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og i flere av deres nettutgaver.

Annonsene dukket opp dagen etter NRK-dokumentaren «Griseindustriens hemmeligheter» fra Piraya Film og dokumentarskaper Norun Hauge. Dokumentaren viser kritikkverdige forhold og mishandling av dyr på alle de 13 grisegårdene som ble filmet med skjult kamera over en periode på fem år.

I reklamene forsikrer derimot Gilde om at deres griser har levd under gode forhold:

«Står det Gilde på pakka, skal du være trygg på at kjøttet alltid er norsk, og at dyra har hatt det bra».

Filmprodusent Bjarte Mørner Tveit i Piraya Film reagerte sterkt på budskapet i annonsene.

– Det at de forsøker å returnere til den samme gamle fiksjonen om at næringen har kontroll, at de bruker penger på å promotere fullstendig usanne «garantier», er både trist og provoserende på samme tid, skrev han i en epost til DN.

Eskil Pedersen, assisterende kommunikasjonssjef i Gildes matprodusent Nortura, kommenterte kritikken med at det må være «et før og etter» denne filmen.

– Jeg tror og håper filmskaperne er opptatte av at forbrukerne skal kunne være trygge på at dyrevelferden er ivaretatt. Derfor har vi politianmeldt vår produsent, han får ikke levere til Gilde og vi gjennomfører en rekke tiltak. Vi skal ikke ha med oss produsenter som ikke har god dyrevelferd i fremtiden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.