Mens tv-kanalene kunne nyte godt av annonsekroner fra dagligvarebutikker som Rema 1000, Kiwi og Coop etter krangler om priskutt, mobilapper og vareutvalg i fjor, er tilstanden ganske annerledes i år.
Nye tall fra Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for september viser at fallet i tv-markedet fortsetter med uforminsket styrke. I forrige måned hadde tv-gruppen en markedsandel på 37 prosent, mens den i fjor lå på 39,3 prosent. I kroner og øre, er det en nedgang på over 174 millioner kroner på ett år.
– Vi ser at det er lavere etterspørsel etter tv-reklame fra annonsørene. I fjor brukte blant annet Rema 1000 mye penger på «Æ»-kampanjen, og det var også flere store reklamekampanjer fra de største rubrikkgigantene. De store «annonsekrigene» om forbrukerne har vi ikke hatt i år. Det lider tv-kanalene under, sier forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M, som årlig plasserer reklame for over to milliarder kroner på vegne av annonsørene.
Vekstmåned overrasker
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen er forundret over at fallet i tv-gruppen er såpass stort i september.
– Annonsørene har tidligere brukt mye penger på tv-reklame i denne perioden på grunn av alle premierene til tv-kanalene i denne perioden. Men slik har det ikke vært i år. Det kan virke som annonsørene ikke helt har hatt troen på tv-satsingene som har kommet denne høsten, sier Larsen.
Mest oppmerksomhet har seerfallet til «Skavlan» fått etter at Fredrik Skavlan meldte overgang fra NRK til TV 2. Etter premieren har talkshowet mistet over 150.000 seere.
Fredag for en uke siden kapret den tidligere NRK-programlederen 286.000 seere.
TV 2 opplyser at seertallene for fredag ikke var tilgjengelig mandag ettermiddag på grunn av tekniske feil mellom dem og analysebyrået Kantar.
Paradigmeskifte på gang
I den andre delen av annonsørskalaen ligger gruppen internett, som øker med 8,5 prosent, og som i løpet av året kan gå forbi tv-gruppen som den største annonsekategorien for første gang i historien.
Ifølge Mediebyråforeningen har tv-reklame vært den største reklamegruppen målt i omsetning siden dagspresse-gruppen ble forbigått i 2009.
– Det kommer til å bli en milepæl, og noe vi har ventet på i mange år. Jeg tror dette skjer i 2018. Men det vil bli ekstremt jevnt de kommende månedene. Det vil i så fall være første gang den linjen krysses, sier Thalberg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.