Nordmenn ser stadig mindre tv og medietopp Torry Pedersen har bedt tv-kanalene stålsette seg for «et jordskjelv».

Tross de dystre spådommene er annonsørenes kjøp av tv-reklame opp med 4,2 prosent fra samme tid i fjor, i takt med en økonomi på opptur og økning i det totale reklamesalget i Norge.

Nye reklametall for september viser et skifte: Mens totalmarkedet fortsetter sin positive utvikling, faller tv-annonseringen med 1,9 prosent.

– September er jo en av de viktigste reklamemånedene i året, uttalte kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 nylig.

Varsler mindre til tv

Tallene kommer kun dager etter at 43 prosent av de største annonsørene i Norge varslet at de vil reduserer budsjettene sine på tv-reklame neste år.

– Det er klart at det er en utfordring at tv blir dyrere, mens seerne blir eldre. Der må tv-kanalene gå litt i seg selv, sa markedssjef Elizabeth Gill i Power.

– En av konklusjonene i rapporten er at annonsørene nå lurer på om tv-reklame er i ferd med å bli for dyrt, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Og fortsetter:

– Tv har ligget godt an så langt i år, men isolerer vi september, så går tv-annonseringen tilbake. Da er spørsmålet om vi ser den effekten allerede eller om det bare er en dipp akuratt i september. Vi må se tallene over tid før vi får et endelig svar, men det kan være et lite varsko.

TV 2: Flott høst så langt

Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 blir ikke nevneverdig bekymret av tallene. Han sier mediebyråenes tall ofte har avvik som gjør endringene i månedstallene usikre.

– Det er en vekst i tv-markedet i hele år, og også i høst for oss. Det har vært en flott høst så lang, og kanskje spesielt for TV 2, sier han.

Også kommersiell direktør Bjørn Solvang i Discovery og TVNorge tror tallene skyldes avvik som skaper et feilaktig bilde.

– Vår opplevelse er at det er vekst i september, sier han.(Vilkår)