– Dette kommer som et resultat av en rekke grep vi har gjort for å jobbe enda bedre med kundene våre. Det er veldig gledelig å se at det gir utslag resultatmessig, og at den positive utviklingen fortsetter i 2018, sier administrerende direktør Kristian Schøning-Kristiansen i reklamebyrået SMFB.

SMFB slo til med positivt resultat i 2017, med et resultat før skatt på 2,8 millioner kroner.

Med det hentet byrået seg inn igjen etter 2016, da byrået hadde et svakt år, med et resultat på minus 1,3 millioner kroner før skatt.

Svakt 2016

Schøning-Kristiansen forklarte i fjor at dette skyldtes at 2016 var et år med store forandringer i selskapet.

– Jeg ble daglig leder, vi fikk en ny økonomisjef og har brukt 2016 til å rydde i gamle prosesser og rigge oss bedre til for fremtiden, sa Schøning-Kristiansen til DN i fjor.

Han er veldig fornøyd med at byrået har klart å få til et positivt resultat i 2017.

– 2017 var generelt et veldig bra år. Det var stor fart på kundene våre, som har resultert i mange flotte jobber vi er stolte av, sier han.

Selskapet har derimot mye å gå på før det tar igjen resultatet fra 2015, hvor det hadde et resultat før skatt på ni millioner kroner.

Omsetning gikk ned, byråinntektene opp

SMFB har kunder som Ikea og VG. Suksessen i 2017 kan i stor grad tilskrives at selskapet har huket tak i enda flere kunder, inkludert Ruter, Devold, og Dominos Pizza, kan Schøning-Kristiansen forklare.

Selskapets omsetning falt med snaut 28 millioner kroner. Dette gjenspeiles ikke i byråinntektene – kundehonorarer minus varekostnad – som ble 2,3 millioner kroner høyere i 2017 enn i 2016, og endte på 71,5 millioner kroner.

Schøning-Kristensen forklarer hvorfor omsetningen falt for SMFB med at selskapet droppet underleverandører på enkelte jobber.

– Dette skyldes i stor grad at vi har flyttet en del ressurser internt som vi tidligere brukte underleverandører til, og periodisering av enkeltstående prosjekter. Omsetning er jo inkludert vare- og mediekjøp på vegne av kundene våre, sier han.

SMFBs ansatteliste teller nå 83, og går ifølge dem selv en lys fremtid i møte.

– Vi har hatt en kjempefart, og er positive til fremtiden. Det som startet i fjor som en oppoverbakke, fortsetter i 2018, sier Schøning-Kristiansen.(Vilkår)