– «Stories»-oppdateringen føyer seg bare inn i rekken av Facebook-lanseringer hvor strategien enten er å kjøpe opp konkurrenter eller kopiere og deretter utkonkurrere dem. Det har vært strategien til Facebook i en årrekke, sier utviklingsredaktør i Adresseavisen og tidligere spesialrådgiver for sosiale medier i NRK, Ingeborg Volan.

Norske brukere fikk fredag opp en ny funksjon da de åpnet Facebook. I toppen av skjermbildet kan du se venners «stories», små historier som er satt sammen av en serie bilder eller videoer. 

Med det fortsetter Facebook å gå erkekonkurrent Snapchat i næringen. Facebook eier også billeddelingstjenesten Instagram, som lanserte en egen «Stories»-funksjon i fjor. 

Suksessfull strategi

Ingeborg Volan er ikke overrasket over Facebooks grep. Hun viser blant annet til direktevideo-apper som Periscope og Meerkat som ble overflødige etter at Facebook rullet ut samme direktefunksjon til alle sine mobilbrukere.

– De kopierer funksjonaliteten i andres tjenester og bygger det inn i sin egen plattform. Det er fordelen med å være størst, sier Volan.

Utviklingsredaktør i Adresseavisen og tidligere spesialrådgiver for sosiale medier i NRK, Ingeborg Volan, er imponert over hvordan Facebook har vokst de siste årene.
Utviklingsredaktør i Adresseavisen og tidligere spesialrådgiver for sosiale medier i NRK, Ingeborg Volan, er imponert over hvordan Facebook har vokst de siste årene. (Foto: Elin Høyland)

I likhet med på Snapchat, så forsvinner bildene i «stories»-funksjonen på Facebook og Instagram etter 24 timer. Den nye Facebook-tjenesten er foreløpig kun tilgjengelig for private Facebook-brukere og ikke kommersielle aktører.

Tror på «Stories»-annonser

Etter at Instagram lanserte sin egen «Stories»-funksjon, bremset brukerveksten til Snapchat kraftig opp, ifølge nettstedet Techcrunch. 150 millioner brukere begynte å bruke den nye Instagram-tjenesten daglig bare fem måneder etter lanseringen, og i januar ble det også mulig å kjøpe reklameplass i «Stories»-delen.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg prøvde å kjøpe Snapchat for tre milliarder dollar (18 milliarder kroner) i 2013.
Facebook-sjef Mark Zuckerberg prøvde å kjøpe Snapchat for tre milliarder dollar (18 milliarder kroner) i 2013. (Foto: Eric Risberg/AP/NTB Scanpix)

Facebooks nordiske pressekontakter skriver i en epost at de ikke har noe svar på DNs spørsmål om når dette vil bli tilgjengelig i Facebook Stories.

Kommersiell direktør Lars Johanson i Synlighet, som hjelper virksomheter med effektiv digital markedsføring, mener reklame på Stories-delen av Instagram, Snapchat og etter hvert Facebook vil være økende i årene som kommer.

– Hvis Facebook lykkes med denne satsingen, så vil jeg tror at de også klarer å lage spennende annonseprodukter etter hvert. Men det er hele tiden en balansegang. Blir annonsene for påtrengende, vil det bare virke mot sin hensikt, sier Johanson.

Ikke for sent ute

Synlighet-sjefen mener «sveipe-annonsene» på VGs Snapchat-utgave i nyhetsdelen Discover har vært vellykket. DN har tidligere skrevet at Forsvaret, Tine og DNB er tre av annonsørene som har kjøpt slike annonseplasser den siste måneden.

– Annonsene på VGs Snapchat Discover er bedre markedsføring enn mange andre digitale løsninger. Det er mer på brukernes premisser, sier han.

– Er Facebook for sent ute?

– Hadde det vært en ukjent aktør, uten brukergruppene, ville det selvfølgelig vært umulig. Men de har for eksempel med Messenger vist hvordan de får brukerne til å ta i bruk ny teknologi. Dette er rett og slett noe eksisterende brukere oppfatter som en forbedring av verktøyet de allerede bruker, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Trump om seg selv: – Jeg tror aldri en annen president har fått til så mye på så kort tid
Donald Trump oppsummerer sine første uker som president.
01:02 Min
Publisert: