– Det er ingen dramatikk her. Dette er en lenge planlagt avgang, slik det ofte er når gründere selger et selskap, sier Are Traasdahl til DN på telefon fra Miami.

Han sier han har lyst til å jobbe med andre prosjekter og overlater gjerne driften av Tapad til noen som kjenner Telenor-systemet bedre enn ham.

– Jeg skal jobbe mer aktivt i investeringsselskapet mitt og har så vidt begynt å tenke på et nytt eget selskap også, men det er for tidlig å si noe mer om det, sier Traasdahl.

Henter ny sjef internt

Sigvart Voss Eriksen går inn som ny sjef i Tapad. Han kommer fra stillingen som sjef for markedsføringsteknologi i Telenor og har ti år med ledererfaring bak seg.

– Jeg er beæret over å få begynne i denne jobben og offisielt bli en del av Tapad-familien, sier Eriksen, som startet sin Telenor-karriere allerede i 2001.

I en melding fra Tapad opplyses det at Traasdahl skal være rådgiver i Telenors digitalteam og beholder plassen i Tapads styre.

«Etter å ha vært i Tapad i 16 måneder etter Telenors oppkjøp, og se at selskapet blomstrer, så er det naturlig at den nye sjefen tar over det daglige virke,» skriver han i en pressemelding.

Han er full av lovord om den nye sjefen i selskapet:

– Jeg kan ikke se for meg noen som er bedre egnet til ta stafettpinnen videre og forme «det neste store» for dette flotte selskapet.

– En naturlig konsekvens 

Også hovedeier Telenor understreker at det ikke er noe dramatikk ved dette. 

– Det er en naturlig konsekvens ved at selskapet er på vei til å ta det neste steget etter at vi kjøpte det for et år siden. Det er helt naturlig og full forståelse for at Traasdahl nå gjør noe annet, sier kommunikasjonssjef Atle Lessum i Telenor til DN. 

Lessum viser til at Traasdahl skal fortsette i styret og at han skal ha sentrale oppgaver i Telenor. 

– Dette er helt udramatisk, sier han. 

Tapads neste steg er å videreutvikle seg innenfor digital markedsføring og analyse, ifølge Lessum. 

– En av hovedgrunnene til at Telenor kjøpte selskapet er den kompetansen selskapet besitter innenfor disse temaene, sier han. 

– Ikke en lønnsom investering 

Analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities viser til at prisen Telenor betalte for Tapad var relativt høy sammenlignet med prisingen ved salg av lignende selskaper. 

– Tapad har åpenbart ikke vært en lønnsom investering for Telenor. Jeg verdsetter verdien av Tapad til null kroner aksjen for mitt kursmål på Telenor-aksjen på 130 kroner. Dette vil dermed ikke ha noe betydning for verdivurderingen min på Telenor, sier hun. 

Trondsen håper kjøpet av Tapad vil føre til mer investeringsdisiplin i Telenor. 

Betalte for mye?

Telenor kjøpte Traasdahls teknologiselskap for 2,7 milliarder kroner i februar 2016 – et oppkjøp som så langt har kostet dyrt. Traasdahl satt selv igjen med en gevinst på 1,5 milliarder kroner og fem prosent eierandel i Tapad etter salget.

I 2016 tapte selskapet 288 millioner kroner, og Telenor skrev ned verdsettelsen av Tapad med en milliard kroner.

«Gjennom 2016 har Tapad fortsatt å bygge opp organisasjonen, i tillegg til at man har brukt ressurser på å utvikle Telenors plattform for dataanalyse og distribusjon. Som følge av dette har det negative driftsresultatet økt gjennom 2016,» skrev Telenors informasjonsavdeling om bakgrunnen for nedskrivingen.

Flere investorer og analytikere mente Telenor kjøpte Tapad for dyrt.

– Det finnes mange andre måter å gjøre dette på – som et kompetent team kunne utviklet, sannsynligvis til en langt lavere pris, sa Carnegie-analytiker Håvard Nilsson til DN tidligere i år.

Trenger ikke sluttpakke

Traasdahl selger seg ikke ut av sitt gamle selskap.

– Jeg blir sittende med aksjeposten på fem prosent, og jeg har ikke fått noen sluttpakke eller vederlag for å fratre. Det trenger jeg ikke, sier Traasdahl.

Han regner med at aksjen blir lønnsom etter hvert.

– Tapad har hatt god vekst i Telenor-systemet og har vokst fra null til 20 prosent av nye kundeanskaffelser i Telenors digitale kanaler. Jeg tror på en dobling i andelen også de neste 12 månedene, sier Are Traasdahl.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hyttebilen
Alfa Romeo Stelvio er like egnet som transport til hytta som til operaen i Milano.
00:53
Publisert: