Try selger 23 prosent av aksjene i selskapet til GroupM, bekrefter konsernsjef Kjetil Try (59) overfor DN.

– Vi startet Opt sammen med Venture Factory. Da eide Venture Factory 44 prosent. Så bestemte vi at tiden var kommet for å utvide TRY Opt til et fullservice mediebyrå som skal kunne levere mediekjøp på alle flater, også de som ikke er digitale. Da kjøpte vi aksjene av Venture Factory, og skjønte at vi trengte en samarbeidspartner som raskt kunne sørge for at TRY Opt også kunne tilby mediekjøp på f.eks. tv, Radio og utendørs for større kunder, sier Kjetil Try.

– Veldig flinke

Han mener det var naturlig at den samarbeidspartneren var Groupm, siden Try har en strategisk partneravtale med WPP-systemet.

– Og Groupm ligger 50 meter unna oss og er veldig flinke. Vi har samarbeidet i noen måneder, noe som har fungert veldig bra, og fått store annonsører som Rema på kundelisten. Men vi kjenner at eierinteresser gir enda mer forpliktelse, og derfor har dette ligget og vaket i planene, sier Try.

Han opplyser om at GroupM har kjøpt 23 prosent av aksjene i Try Opt.

– Dette er strategisk og ikke finansielt. Vi trenger ikke penger, men en samarbeidspartner på mediebyråsiden, sier Try.

Har samarbeidet i tre år

Try har siden 2016 hatt et strategisk partnerskap med WPP, der Try leverer tjenester til WPPs byråselskaper Grey Group, VMLY&R og Ogilvy i Norge, og samarbeider med dem internasjonalt.

Dette er imidlertid første gang Try slipper WPP inn på eiersiden i et av selskapene i konsernet.

– Dere inngikk partnerskap med WPP i 2016 og tettere med Groupm i 2018. Nå slipper dere dem inn på eiersiden. Er dette de første stegene mot et salg av Try-konsernet?

– Jeg skjønner godt hvorfor du spør, men nei. Affiliate-avtalen med WPP var forholdsvis uforpliktende og uten noen eierandeler. Det som skjer her handler rett og slett om at vi må inngå samarbeid med et mediebyrå for å raskt kunne tilby det vi vil på TRY-huset gjennom TRY Opt. Da er det naturlig å henvende seg til WPP-systemet, siden vi allerede har en affiliate-avtale med dem og de gir oss god kompetanse i Norge og i utlandet. Det er ikke snakk om et salg, men et partnerskap for å rigge oss for fremtiden, sier Try.

– Har du vurdert å selge majoriteten i Try?

– Nei, egentlig ikke. Jeg har fått mange tilbud, men synes egentlig det går veldig bra som det gjør. Det er moro å ha kontrollen, sier Try.

Konsernsjef Martin Bentzen i Groupm Norway sier eierskapet passer selskapets strategi fremover.

– Med TRY Opt får GroupM et nytt og differensiert tilbud i markedet som er fremtidsrettet og som passer vår langsiktige strategi. Å kunne bidra som eier gjør denne satsingen enda mer spennende for oss lokalt, og tydeliggjør vår forpliktelse som en viktig strategisk partner for TRY Opt, sier Martin Bentzen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Har du lagt merke til hvor ofte Johannes Høsflot Klæbo drikker under intervjuene? Dette kan være forklaringen
01:37
Publisert: