– Våre reklamer skal ikke være forstyrrende for små og store idrettsøyeblikk under OL, sier kommunikasjonsrådgiver Gina Scholz i NSB.

Fredag 9. februar går de 23. olympiske vinterleker av stabelen i byen Pyeongchang i Sør-Korea.

Flere av landets største annonsører bekrefter at de har kjøpt reklameplass på TVNorge og Eurosport-kanalene under OL. Mange frykter derimot at reklamepauser midt under øvelsene skal føre til irritasjon og seerstorm slik TV 2 opplevde under OL i Sotsji i Russland for fire år siden.

Den gangen fikk nordmenn et brutalt møte virkeligheten etter tiår med reklamefrie OL-sendinger på NRK, noe som skapte sterke reaksjoner blant mange tv-seere. Blant annet ble herrenes 30-kilometer avbrutt med tre reklamebolker i første halvdel av løpet.

Lærte av reklameblemme

NSB og Statoil planlegger å gå i gang med hver sin reklamekampanje før og under OL-sendingene. Men ingen av dem ønsker å irritere tv-seerne, og har derfor besluttet at deres reklamer ikke skal avbryte norske utøveres potensielle gulljakt.

– Vi skal ha reklamekampanjer under OL. Men disse vil sendes før og etter sendinger – og ikke midt under øvelsene. Vi gjør dette for at reklamene våre ikke skal bli et irritasjonsmoment. Dette er noe vi kommer til å følge nøye med på, sier Scholz i NSB.

I likhet med NSB, hadde også Statoil reklamepauser som avbrøt OL-øvelsene i 2014. Ifølge Statoils informasjonsdirektør Bård Glad Pedersen kommer ikke selskapet til å gjøre den feilen om igjen.

– Vi ønsker ikke å forstyrre den sportslige opplevelsen for tv-seerne med reklameavbrudd, og vi har tatt hensyn til dette i medieuttakene i forbindelse med årets OL. Vi har ingen plasseringer i tilknytning til selve øvelsene. Vi vil ha plasseringer i tilknytning til kveldssendingene fra Discovery, sier Pedersen.

Deler tv-skjermen

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks benekter at de har slitt med å selge reklameplass under OL-øvelsene. Men sier at enkelte annonsører har ønsket spesialplassering rundt studiosendingene på kvelden.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks.
Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i TVNorge og Discovery Networks. (Foto: Brian Cliff Olguin)

– Samtidig er det også flere som også ønsker å ta eierskap til enkeltøvelser. Heller ikke vi ønsker å bli assosiert med at vi ødelegger sendingene for noen. Dette er derfor høyt oppe i bevisstheten vår. Det har det vært lenge, sier han.

Nye regler som ble innført i 2013 sier at kommersielle tv-kanaler har lov til å sende 12 minutter reklame hver time. Dermed kan Discovery stykke opp OL-øvelsene i så mange bolker de ønsker, så lenge denne reglen blir oppretthold.

– IOC har strenge regler for når og hvordan man kan avbryte øvelser. Og når vi gjør det, skal vi gjøre alt vi kan for å unngå å ødelegge seeropplevelsen. Vi har veldig erfarne produsenter som har jobbet med OL og sport før, som har ansvaret for å denne avviklingen, sier Skoland.

En del av reklameavbruddene vil også bli lagt på såkalt delt skjerm, noe som betyr at reklamepausene kan legges på den ene halvparten av skjermen, samtidig som konkurransene blir vist på den andre.

– Vil være svært varsomme

Ifølge Skoland er det kun skiskyting og øvelsene på langrennsarenaen som vil bli avbrutt mens utøverne fortsatt er i aksjon.

– Og når vi gjør dette, vil vi være svært varsomme. Vi vil kun gå inn med reklame i tidsrom som ikke regnes som avgjørende. I mange øvelser, som for eksempel hopp og alpint, er det tilrettelagt for korte pauser, slik at man ikke direkte avbryter øvelsen mens utøverne er i aksjon.

Tv-direktør Glenn Engebretsen i mediebyrået GroupM håper og tror Discovery har lært av TV 2s mange reklameblemmer for fire år siden.

– TV 2 gikk i pauser på ugunstige tidspunkt. Men justerte og ble bedre etter hvert. Jeg tror nok Discovery har tatt lærdom av det TV 2 gjorde. Løsningen med «delt skjerm» blir også mer seervennlig. Derfor tror jeg ikke det blir den samme støyen fra seerne denne gangen, sier Engebretsen.(Vilkår)

Står åtte dager i kø for vinslipp
-Alle har jo 25 feriedager, sier Bjørn Håvard Larsen som er førstemann i køen utenfor vinmonopolet på Aker brygge.
02:40
Publisert: