Snapchat brukes over hele kloden til å sende bilder og videoer som forsvinner etter maksimalt ti sekunder.

Nå krever Snapchat at merkevarer som vil ha brukernes oppmerksomhet hoster opp 750.000 dollar per dag for å få annonsere på tjenesten.

Det skriver bransjenettstedet AdWeek, med henvisning til en rekke kilder i reklamebransjen. Snapchat ønsker ikke å kommentere sine priser overfor AdWeek.

Snapchat har 100 millioner brukere i måneden, og signaliserer med dette grepet at selskapet følger en inntektsstrategi av typen Færre, Større, Bedre annonsører.

Les også:

En femtedel av Super Bowl

Prisen for å nå godt over 100 millioner seere med en 30 sekunders reklamefilm under tv-happeningen Super Bowl kan til sammenligning havne på 4,5 millioner dollar i år, ifølge The Hollywood Reporter

Dermed koster en dag på Snapchat nesten en femtedel av hva det koster å annonsere under USAs aller mest prestisjetunge tv-sending, som i år produseres av NBC.

Les også: Morten Tyldum Oscar-nominert

Finalen i amerikansk fotball arrangeres i år 1. februar i University of Phoenix Stadium i Glendale, Arizona. I 2014 kostet de mest attraktive spottene under Super Bowl-sendingen fire millioner dollar.

Dyrere enn Youtube

På Youtube koster det, ifølge AdWeek, en halv million dollar å kjøpe et døgns eksponering i form av en såkalt masthead-annonse på Youtubes forside.

Snapchats første forsøk med reklame kom på tampen av 2014.

Så langt har tunge merkevarer som Universal Pictures, McDonald's og Samsung testet Snapchat som reklameplattform ved å betale for reklamesnaps som dukker opp hos brukerne under Recent Updates eller i Our Stories.

Der samler Snapchat brukernes bilder og video fra utvalgte, store begivenheter.

Det som lokker med Snapchat er muligheten til å treffe millioner av tenåringer, et publikum som det er stadig vanskeligere å komme gjennom til via tradisjonelle medier.

Les også: «Millennials» endrer spillereglene dnPlus

Forsvinner på et blunk

Nedsiden er at reklamen forsvinner like fort som den er vist – i likhet med alt annet på Snapchat.

AdWeeks kilder er skeptisk til om Snapchat virkelig vil klare å ta så høye priser som selskapet ber om.

Kan bli forbudt i England

Storbritannias statsminister David Cameron kan komme til å forby sosiale medier som WhatsApp og Snapchat dersom han vinner valget i mai, melder NTB.

Cameron sa mandag at han vil stanse bruken av kommunikasjonsmetoder som etterretningstjenesten ikke lese. Det kan ramme populære mobilapper som WhatsApp og Snapchat som krypterer dataene sine, skriver The Independent.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Snøhetta tegner mediehus i Paris  

Nye Facebook-vilkår provoserer dnPlus

00:00
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.