DN møter sjefen for reklamebyrået Forsman & Bodenfors i Göteborg. Før vi rekker å sette oss, insisterer han på å vise oss rundt i byrået med oransje vegger. På et lager står et hundretall pokaler og diplomer i glass og ramme.

– Å bry seg om priser er et av de mest hemmende tingene et byrå kan gjøre. Man kan ikke ha priser som mål og mening. De er muligens en konsekvens av at man gjør ting riktig, men man kan bare ha én eneste ambisjon og det er å gjøre et jævlig bra oppdrag for kunden, sier Sollenberg.

Han koster på seg en liten nyansering.

– Men når man først vinner priser, skal man selvfølgelig glede seg over de. Det er jo herlig og kult med bekreftelse fra folk i egen bransje.

Forrige uke vant Forsman & Bodenfors prisen «Årets byrå» i Sverige. Kåringen, som baserer seg på kundenes egne vurderinger av byråene, skal i år arrangeres i Norge for første gang.

– Jeg håper kundene synes vi leverer resultater og verdi. Vår drivkraft er å gjøre en god jobb for kunden, men det er ikke alltid det samme som å gjøre dem fornøyde.

Zlatan

2015 var et godt år for Forsman & Bodenfors. Byrået, som er Nordens største, har hovedkontor i Göteborg. De hadde byråinntekter på ca. 220 millioner svenske kroner.

Medregnet datterselskapene kommer byråinntektene nesten opp i 350 millioner kroner, ifølge foreløpige tall. Fjorårets mest kjente jobb gjorde byrået helt gratis. Det var fotballstjernen Zlatan Ibrahimovic som banket på døren. Han skulle fronte en sultkampanje for World Food Programme. Byrået fikk Ibrahimovic til å midlertidig tatovere 50 navn på sultende mennesker på overkroppen. Deretter filmet de Zlatans følelsesladde appell i spillergarderoben. Men for å få mest mulig oppmerksomhet, var man avhengig av at spissen scoret i en kamp mot Caen. Det fikset Zlatan greit, og i feiringen dro han av seg drakten og viste de 50 tatoverte navnene til tv-kameraene.

– Han fikk jo gult kort. Og vi fikk tv-bildene. Og mens han fortalte om tatoveringene på en pressekonferanse, klippet vi ferdig filmen. Den kombinasjonen av pr-jobb rundt et liveevent, en film og etterfølgende pr-jobb for å generere viralspredning, førte til at kampanjen spredte seg utrolig fort, raskere enn jeg noensinne har sett. Det var fascinerende, sier Sollenberg.

«Kommer ikke til å dø»

Annonseinntektene i printmedier har i flere år falt både i Sverige og Norge. I nabolandet opplever man også et tydeligere fall i seertallene til lineær tv, særlig i yngre målgrupper. Det betyr at annonsørenes mediebudsjetter endrer seg, og mange annonsører velger sosiale medier og andre digitale plattformer fremfor tradisjonelle medier.

– Det gamle kommer ikke til å dø, det ville overrasket meg veldig. Man vil ofte lande i situasjoner der ulike medietyper har mye å si for oppslutningen, sier Sollenberg, og trekker frem nok et Zlatan-eksempel.

I 2013 lagde Forsman & Bodenfors en reklamevideo for Volvo, der Ibrahimovic spilte inn en versjon av den svenske nasjonalsangen.

– Den hadde aldri blitt så stor i sosiale medier dersom ikke tradisjonelle medier, og da særlig tv, hadde vært der. Dette var en reklame som var omtalt allerede før den ble vist. Dagens Industri hadde en lang reportasje i forkant. Den ble annonsert på tv som et eget program. Folk dro til Volvo-forhandlere for å se videoen. Pr-verktøyet sto ekstremt sentralt, sier Sollenberg, og legger til:

– Virale saker oppstår ikke av seg selv. Det er som et partitur for et symfoniorkester. Mange stemmer og bestanddeler føres sammen i et komplekst samspill, sier Sollenberg.

Fyller 30 år

Forsman & Bodenfors fyller 30 år i år. Den lengstvarende kunden er Volvo, som byrået har hatt på kundelisten i 25 år. Sollenberg trekker frem utholdenhet og talentdyrking som de to viktigste grunnene til suksessen.

– Alle som starter reklamebyrå prøver å finne talenter. Byråets viktigste oppgave er å sette talentene i en sammenheng der de blir bedre enn de egentlig er. Man må utvikle og stimulere menneskers talent, og for oss er humankapital vårt viktigste tilfang. Det handler om å både gjøre ansatte bedre i faktisk yrkeskunnskap, men også skape et innovativt klima som er mottagelig for forandringer, som digitalisering eller annen utvikling.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.