Norwegians store problemer med flyselskapets Dreamlinere har gitt tidenes største klagebunke både hos flyselskapet og hos Transportklagenemnda.

Norwegian har allerede nektet hundrevis av misfornøyde kunder erstatning. Over 200 klager ligger nå på bordet hos Transportklagenemnda, som alle handler om forsinkede og kansellerte flygninger, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har aldri før sett tilsvarende omfang av klager i en enkeltsak. Det skyldes nok de spesielle omstendighetene, sier lagdommer Einar Kaspersen i Borgarting lagmannsrett som er leder for nemnda.

Han sier de vil forsøke å behandle flest mulig klager samtidig i mars.

Høsten 2013
Ved forsinkelser på mer enn tre timer på langdistanseflyginger kan reisende kreve inntil 4.800 kroner i erstatning. Og det er nettopp på langdistanseflyginger med de trøblete Dreamlinerne at Norwegian virkelig har slitt med å holde tidsskjemaene.

Til tross for de enorme problemene i jula og nyttårshelgen dreier de fleste klagene seg trolig om problemene i fjor høst. Kaspersen understreker at det er flyselskapet selv som er første klageinstans, og at nemnda derfor må avvente Norwegians behandling.

- Det er nok mange som lar være å gå videre med saken om de først har fått avslag. Alle kan klage videre, sier Kaspersen til Dagens Næringsliv.

Norwegian har ingen oversikt over antallet Dreamliner-klager selskapet har mottatt, eller hvor mange klagere som har fått medhold.

Årsaken til at 200 klager har endt opp hos klagenemnda, er at forsinkelsen på flygningen deres skyldes det Norwegian betegner som en ekstraordinær hendelse i henhold til EUs regelverk, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nilsen i Norwegian.

– Forferdelig
Mandag møtte Norwegian-ledelsen med hardt pressede Bjørn Kjos i spissen representanter for Boeing i Washington. Kjos har de siste dagene lagt seg langflat for kritikken.

– Det er helt forferdelig. Det skal jo ikke være forsinkelser, og forsinkelser i jula er det verste tidspunktet, sier Kjos til NRK.

Han legger ikke skjul på at de som mener problemene skader selskapets omdømme, mest sannsynlig har rett.

– Sånt er ikke bra. Vi skal ikke ha slike ting. Flyselskapene skal få passasjerene trygt fram, sier Norwegian-sjefen.

Ifølge NRK kostet Dreamliner-problemene Norwegian 100 millioner kroner bare i fjorårets tredje kvartal. Bjørn Kjos sier etter møtet at mye tyder på at selskapet definitivt skal få et mer oppegående produkt i framtiden.

– Vi skal definitivt sørge for at vi blir bedre, sier Kjos.

Krever erstatning
Flyprodusenten innrømmet på møtet i den amerikanske hovedstaden at Dreamliner-flyene ikke har prestert som avtalt. Ifølge Boeing-ledelsen har de ikke levert et produkt som er i henhold til operative kravene som ligger i avtalen, skriver VG.

Det norske flyselskapet krever både rene penger og rabatt på nye fly.

– Flyene kommer med en garanti som sier at de skal være noen og nitti prosent pålitelige. Det er vi enige om at de ikke har vært. Derfor diskuterer vi nå økonomisk kompensasjon, sier administrerende direktør Asgeir Nyseth i Norwegian Lang Haul, datterselskapet som driver Norwegians langdistanseruter.

På møtet ble partene enige om å utvide serviceavtalen til å omfatte to nye underleverandører. Det skal imidlertid ikke være aktuelt å kutte ut Nayak, som i dag er et av serviceselskapene som Boeing bruker i programmet Boeing Gold Care.

Bestilt ti fly

Norwegian har bestilt til sammen ti fly av typen Boeing 787 Dreamliner. Selskapets langdistanseruter til New York og Bangkok startet i slutten av mai i fjor, men på grunn av leveringsforsinkelser måtte man ty til innleide erstatningsfly.

Den første Norwegian-Dreamlineren ble satt i trafikk i august, den andre i september og den tredje i november. Innkjøringsproblemer førte imidlertid til at hele 49 prosent av avgangene fra mai til september var forsinket, skriver Dagens Næringsliv.

Tall for 2013 som ble lagt fram mandag, viser for øvrig at Boeing leverte rekordmange fly i fjor – til sammen 648 fly til verdens flyselskaper. 65 av flyene var Dreamlinere.

Les også: Norwegian-forsinkelser gir store tap



Norwegian krever både penger og rabatt av Boeing

Velger bort Norwegian på langrutene


(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.