De ansatte fikk beskjed om kuttene på allmøter i henholdsvis Tromsø og Nordkjosbotn torsdag, skriver itromsø.no.

– Vi ender opp med å kutte 30 årsverk, eller cirka 25 prosent, av de 124 årsverkene vi har i dag, sier administrerende direktør Harald Bredrup i Macks Ølbryggeri.

Han sier at det er den manglende Rema-avtalen som ligger bak, og at den fører til et inntektsbortfall på flere titalls millioner kroner.

– Det blir et stort inntektsbortfall uavhengig av om det blir en enighet med Rema om en begrenset avtale eller ei. Dialogen er ikke avsluttet, men det ligger uansett an til et så stort inntektsbortfall at vi på kort sikt ikke vil klare å kompensere for dette med nye inntekter. For å bevare vår handlefrihet og sikre at vi har skjebnen i egne hender, så må vi kutte kostnader så langt inn at det gjør vondt over alt. Men samtidig som vi skjærer, er vi avhengig av gradvis å øke inntektene på andre områder, sier Bredrup.

Kuttene skal fordeles med litt over halvparten på produksjon og lager – mens resten kommer i salg og administrasjon. 

Mack-øl er imidlertid ikke det eneste merket som forsvinner ut av Rema 1000 som følge av dagligvarekjedens nye «bestevenn»-strategi.

Også Ajax og Palmolive skal fjernes fra hyllene i tillegg til Orklas chipsmerke Kims.

Den nye strategien til Rema innebærer å renske opp i antallet leverandører og samarbeide tettere med et mindre antall utvalgte.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.