Renault skal videreføre suksessen med den lille suven Captur med en ny modell i klassen over: Kadjar.

I Norge ble Captur den mest solgte modellen til det franske merket ifjor med 576 registrerte nybiler, og tradisjonelt sett er suver i C-segmentet, som Kadjar, mer populære enn de mindre suvene.

Kadjar har mange fellestrekk med konsernslektningen Nissan Qashqai, en bil som har hatt en eventyrlig suksess siden den kom i 2006, og ble fornyet ifjor. Bilen solgte nesten i 3000 eksemplarer i Norge ifjor.

Les test av nye Nissan Qashqai: Qashqai-evolusjonen

Dette segmentet står for 25 prosent av det globale bilsalget, og bilen skal ifølge konsernsjef Carlos Ghosn være en stor mulighet for videre vekst for Renault.

Alt man ser skal være forskjellig fra Qashqai, mens det under overflaten skal være det samme. Her nevnes blant annet motorblokken og arkitekturen bak navigasjonssystemet. Renault har ikke presentert noen tekniske data for bilen ennå, de kommer etter debuten i Geneve i starten av mars.

Bilen har 19 centimeter bakkeklaring, og kommer både med forhjulsdrift og firehjulsdrift. Bilen er 4,45 meter lang, altså åtte centimeter lenger enn Qashqai, og fire centimeter bredere. Det gir seg også utslag i et bagasjerom på 472 liter, noe som er 42 liter større enn konkurrenten fra Nissan.

Bilen får utstyr som omfatter nødbrems-assistanse, filskifte-varsling, skiltgjenkjenning med fartsgrensevarsling og ryggekamera.

Til forskjell fra forrige suv fra Renault, Koleos, skal Kadjar også selges i Norge. Bilen kommer på markedet i Europa i sommer, lansering i Norge er ennå ikke klar, men den kommer.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.