En av de mer prestisjetunge rekordene i bilverdenen, er å være raskest rundt den legendariske Nordsløyfa på Nürburgring i Tyskland.

Grunnen er at det beviser at en bil ikke bare går fort rett frem, men også takler svingene og ikke minst den berg- og dalaktige karakteren verdens mest berømte racingbane kan by på.

Renault har nettopp satt ny rekord rundt banen, for biler mer trekk på forhjulene. Megane RS 275 Trophy-R heter bilen som gjorde runden på 7 minutter og 54 sekunder. Det er fire sekunder bedre enn Seat Leon Cupra som hadde den gamle rekorden for produksjonsbiler med drift foran.

Motoren er en toliters turbomotor på 275 hestekrefter og bilen er slanket til en vekt på 1280 kilo.

Bakseter, isolasjonsmaterialer, air condition, radio er ofret for at vekten skal bli så lav som mulig. Til gjengjeld hevder Renault at bagasjeplassen er ypperlig for fire ekstra hjulsett. Her kan man trygt si at det meste er ofret for å kunne kjøre fortest mulig. Bilen skal produseres i 250 eksemplarer.

Om ikke lenge kommer Honda tilbake med Civic i Type R-versjon, og de har nok også ambisjoner om ikke å bruke alt for lang tid rundt Nürburgring.

Rekordrunden ble kjørt av Laurent Hurgon.
Rekordrunden ble kjørt av Laurent Hurgon. (Foto: Renault)
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.