Pengene rant ut av kassen til flyselskapet Norwegian i første kvartal samtidig som passasjerveksten tiltok.

Rammes på flere fronter

Selskapet påpeker at til tross for et sesongmessig svakt kvartal er passasjerveksten sterk og fyllingsgraden god. Samtidig påvirkes resultatet av innleie av erstatningsfly og en svak valuta.

- Første kvartal er normalt sesongmessig svakt og denne gangen er tallene også påvirket av den svake norske kronen mot dollar og euro, samtidig som innleie av fly virker negativt på kvartalsresultatet. På den positive siden er passasjerveksten sterk og fyllingsgraden øker, til tross for kraftig produksjonsvekst. At det er sterk konkurranse i Norge gjenspeiler seg i prisene, men denne konkurransen blir Norwegian stadig bedre rustet til å møte, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en melding.

Norwegian fraktet 4,9 millioner passasjerer i første kvartal, opp 24 prosent fra samme periode i fjor. Trafikkveksten (RPK) var på  50 prosent, som også henger sammen med at hver Norwegian-passasjer nå flyr adskillig lenger enn de gjorde for ett år siden, fremgår det av kvartalsrapporten.

Tallene viser også en sterk økning i produksjonen, som var opp 48 prosent (ASK). Fyllingsgraden i første kvartal var 77 prosent, opp ett prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal året før. Justert for ekstrakostnader og svak valuta i første kvartal ble kostnadene (CASK) redusert med ni prosent, opplyser selskapet.

Ser enhetskostnad på 0,40 kroner

Kjos forventer en produksjonsvekst (ASK) på 40 prosent for 2014, inkludert langdistanseflygningene. Veksten fra øvrige flygninger vil økes i hovedsak med flere Boeing 737-800-fly og gjennom å øke den gjennomsnittlige sektordistansen.

- Norwegian kan beslutte å justere kapasitet for å optimalisere ruteporteføljen avhengig av utviklingen i den generelle økonomien og i markedet, skriver Kjos i rapporten.

Enhetskostnaden i første kvartal (CASK) var ned tre prosent til 0,45 kroner, fra 0,47 kroner i samme periode ifjor.

Gitt en drivstoffpris på 950 dollar per tonn og en dollarkurs på 6,00 kroner for 2014, sett bort ifra sikrede volumer, og med dagens planlagte ruteportefølje, sikter Norwegians inn mot en enhetskostnad (CASK) "i området rundt 0,40 kroner" i 2014, ifølge toppsjefen.

Kjos venter økt konkurranse i Norden fremover.

- Norwegian vil fortsette å utnytte sin økte konkurransekraft som realiseres gjennom fortsatt kostnadseffektivitet, og fra å introdusere større maskiner med lavere driftskostnader, sier Kjos.

Han legger til at 14 nye Boeing 737-800-fly vil bli levert selskapet i inneværende år.

Steile fronter

Omtrent samtidig som Norwegian inviterte til presentasjon av førstekvartalsresultatene onsdag morgen, hadde Parat forhåndsinvitert til et pressemøte i tilfelle det ville bli streik blant de kabinansatte.

Onsdag morgen er det klart at én av de kabinansatte tas ut i streik.

Les også: Partene i Norwegian-konflikten står langt fra hverandre - Aldri opplevd maken til oppførsel

Norwegian har hatt det tøft de siste ukene: Ikke bare har de kabinansattes streiketrussel hengt over dem.

I tillegg har de ventet og ventet på en avklaring fra transportmyndighetene i USA vedrørende sin langdistansesatsing over Atlanteren. Og de har også slitt med nye, lange forsinkelser med Dreamlinerne.

 

Analytikerne ventet på forhånd omsetningsvekst, men røde tall på bunnlinjen.

Følg kursutviklingen i Norwegian-aksjen her

Les også:
Norwegian bestiller tre nye Dreamlinere
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.