Det Frederik W. Mohn-dominerte riggselskapet Songa Offshore oppjusterer «ready to drill»-kostnadsanslaget til per riggnybygg til 694 millioner dollar, tilsvarende omlag seks milliarder kroner, ifølge kvartalsrapporten fredag.

Anslaget ble oppgitt til 690 millioner dollar i tredjekvartalsrapporten.

Selskapet tok levering av «Songa Encourage» 16. desember 2015, og riggen er nå i Las Palmas, og ventes å ankomme Norge i midten av mars 2016. Riggen ventes å starte boring i midten av april.

Hovedeier i Songa Offshore, Frederik Wilhelm Mohn.
Hovedeier i Songa Offshore, Frederik Wilhelm Mohn. (Foto: Mikaela Berg)

Arbeidet med «Songa Enabler» er 94,4 prosent ferdig, og ventes levert i sent i mars, og å starte boring i tredje kvartal. I tredjekvartalsrapporten ventet selskap levering av riggen i første halvdel av første kvartal 2016.

Fra før er riggene «Songa Equinox» og «Songa Endurance» tatt levering på. De befinner seg på oppdrag for Statoil i Nordsjøen nordvest for Bergen.

Cat-D-riggene er «harsh environment», «midwater», sjette generasjons rig utviklet i samarbeid mellom Statoil og Songa Offshore. De er bygd for kontinuerlige boreoperasjoner, komplettering, testing og brønnintervensjoner i særdeles værharde områder opp til 500 meters vanndybde.

Songa Offshore fikk et resultat før skatt og av-/nedskrivninger (ebitda) på 103 millioner dollar i fjerde kvartal 2015, mot 29 millioner dollar i samme periode forrige år, ifølge kvartalsrapporten.

- Vi har lagt bak oss et svært travelt kvartal med de to første Cat-D-riggene, Songa Equinox og Songa Endurance, og levering og oppstart av Songa Endurance. Vi har hatt oppstartsutfordringer med Songa Equinox og Songa Endurance, mens flåten ellers har hatt nok et kvartal med hundre prosent oppetid og ytterligere reduksjoner i driftskostnadene, sier Songa-sjef Bjørnar Iversen i dagens melding.

Songa Offshore gjentar at de i forbindelse med voldgiftssaken med Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) rundt Cat D-riggene, vil fortsette å forsvare sin posisjon «energisk». De gjentar også at DSME, etter deres syn, er ansvarlig for forsinkelsene.

Les også: Songa vurderer motkrav mot Daewoo og Songa kreves for 1,7 milliarder

Selskapet gjentar at lånebetingelser knyttet til egenkapital kan komme under press i 2016.

I tredje kvartalsrapporten opplyste selskapet at de har startet diskusjoner med långivere og arbeider med å finne en løsning i løpet av fjerde kvartal.

Nå opplyser selskapet at de har fortsatt diskusjoner med långivere, og at samtalene har hatt en konstruktiv fremgang, men at de ikke er konkludert for alle långivergrupper.

Songa Offshore varslet tidligere denne måneden om en nedbemanning av rundt 200 ansatte, som ventes gi årlige besparelser på rundt 30 millioner dollar.

Songa-aksjen stiger 3,8 prosent til 0,82 kroner på en positiv Oslo Børs fredag.

Følg markedet på DN Investor

Les også: Oljeserviceselskap kutter 5000 jobber
Moody's nedgraderer utsiktene for en rekke oljeselskaper

- Kunngjøringen fra Venezuela viser bare hvor stort finansielt press de lever under

Nærmer seg kriseløsning dnPlus (DN+) (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DN Tv: Hadde aldri tid til å trene
Hadde aldri tid til å trene
01:30
Publisert: