Bare Bunnpris, McDonald's og Ryanair har dårligere omdømme enn de to mediehusene i Norge, ifølge kommunikasjonsbyrået Apelands årlige omdømmeundersøkelse.

Se den komplette listen nederst i denne saken!

– Nordmenn har ikke så gode følelser rundt VG og Dagbladet – selv om de i stor grad har produkter som brukes ofte. De scorer dårlig på tillit, beundring og respekt. Det er også veldig få som mener at de har høy etikk og tar samfunnsansvar, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland (49) i Apeland til DN.

Det er første gang de to avishusene er en del av omdømmeundersøkelsen – sammen med TV 2 og Aftenposten. De to sistnevnte scorer derimot jevnt over mye bedre enn alle sine mediekonkurrenter.

LES OGSÅ: Mener VG og Nettavisen bryter loven dn+ (DN+)

– Nordmenn er langt mer positive til produktet deres, og opplever at de leverer bedre på etikk, sier Apeland.

Sjefredaktør Jon Arne Markussen i Dagbladet er «kjempefornøyd» med vurderingen. Foto: Gunnar Blöndal
Sjefredaktør Jon Arne Markussen i Dagbladet er «kjempefornøyd» med vurderingen. Foto: Gunnar Blöndal (Foto: Gunnar Bløndal)
NRK går tilbake fra 75,4 til 72,6 og ender på en 27. plass.

Tradisjon for å tape

Dagbladet sjefredaktør John Arne Markussen (63) blir ikke overrasket over plasseringen når DN ringer for en kommentar.

– Omdømmeundersøkelse? Da tipper jeg vi ligger nederst, svarer han muntert.

Markussen mener det nærmest er blitt en tradisjon for at de rendyrkede tabloidavisene kommer dårligst ut på slike målinger.

I forrige uke presenterte også TNS Gallups en omdømmeundersøkelse av 68 selskaper. Her havnet Dagbladet nederst og VG tredje sist på listen.

– Du får ikke nødvendigvis god omdømmeplassering av å drive kritisk journalistikk og vinne pressepriser. Det finnes ingen sammenheng der. Derfor velger jeg heller ikke å vektlegge de så tungt. For meg er det viktigere at vi ikke har fellelser i PFU, gjør det godt journalistisk og at vi for eksempel får skryt av Forbrukerombudet for måten vi skiller journalistikk og reklame, sier han.

Elsk-hat-forhold

Sjefredaktør Torry Pedersen (58) i VG depper heller ikke over avisens gjentatte bunnoteringene i omdømmekåringer.

– Det hadde vært hyggelig med et godt omdømme. Men vår misjon her i verden er å være kontroversiell og skape debatt. Da hender det at det kommer store overskrifter, og derfor tror jeg det kommer til å være slik fremover også, sier Pedersen.

Sjefredaktør Torry Pedersen i VG. Foto:
Sjefredaktør Torry Pedersen i VG. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)

LES OGSÅ: VG vil ta mer betalt digitalt dn+ (DN+)

Ifølge sjefredaktøren er det viktigere at VG leverer bra på nyheter og journalistisk etterrettelighet enn topplasseringer på omdømmemålinger.

– Det skal være vanskelig å forholde seg likegyldig til VG. Folk må enten elske eller hate oss. Men ikke være likegyldige til det vi leverer, sier Pedersen.

Mens Schibsted-eide VG ligger lavt på omdømmelisten, er det derimot et annet selskap i mediekonsernet som det norske folk har fått et nært og godt forhold til.

Finner frem sjarmen

For andre året på rad er finn.no det selskapet nordmenn mener har best omdømme her til lands – til tross for at den digitale markedsplassen går litt tilbake fra ifjor.

– Finn er blitt et selskap som folk virkelig elsker. Tjenesten deres oppleves som spennende, brukervennlig og ikke minst billig. De har også glimt i øyet og klarer å sjarmere brukerne gjennom reklame, sier Ole Christian Apeland og viser blant annet til katten som er en gjenganger i selskapets reklamefilmer. (Saken fortsetter under).

 

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Kristin Sætevik (42) i Finn bruker ordet «kjempegjevt» når hun skal beskrive hva topplasseringen i omdømmekåringen betyr for Finn-organisasjonen.

– Det som gjør denne førsteplassen så gjev, er at den sier noe om hva folk tenker om hele Finn. Vi har bestandig jobbet målrettet med hvordan vi skal skape tillit og lage produkter som folk synes er nyttige og vil bruke. Vi er også et selskap hvor det er innovasjon og morsomt å jobbe. Det synes på utsiden, sier Sætevik.

Brått fall for Google

Google er det selskapet som faller mest på omdømmeundersøkelsen – målt opp imot fjoråret. Teknologiselskapet falt med nesten åtte prosent fra 85,6 prosent til 77,8 prosent

– Google har veldig god score på selve produktet, men scorer ikke så godt på etikk og samfunnsansvar, sier Ole Christian Apeland i Apeland.

– Hvorfor det?

– Det er vanskelig å si. Men det kan nok skyldes økt bevissthet rundt overvåkning og kanskje omtalen av Googles lave skattebetalinger, sier han.

LES OGSÅ: Politiet ransaker Googles kontorer i Frankrike

DN har vært i kontakt med rådgiver Einar Stabell i kommunikasjonsbyrået Mørland & Johnsen, som er Googles kontaktperson i Norge. Han sier selskapet ikke ønsker å kommentere denne saken.

&lt;script type="text/javascript"&gt;var embedDeltas={"100":1749,"200":1727,"300":1705,"400":1705,"500":1705,"600":1705,"700":1705,"800":1705,"900":1705,"1000":1705},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-SBqNT"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";&lt;/script&gt; - Anbefalt av DNtv:&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_4915062158001" /&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_4915263427001" /&gt; &lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;true&lt;/field&gt;&lt;field name="semantic-response"&gt;{"tags":[{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"VG","relevance":0.99721759557724,"parent":"Selskap","label":"VG"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Dagbladet","relevance":0.9993683695793152,"parent":"Selskap","label":"Dagbladet"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Politiet","relevance":0.991432249546051,"parent":"Selskap","label":"Politiet"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Frankrike","relevance":0.9999983906745911,"parent":"Steder","label":"Frankrike"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Nettavisen","relevance":0.9991840124130249,"parent":"Selskap","label":"Nettavisen"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"McDonalds","relevance":0.9996587038040161,"parent":"Selskap","label":"McDonalds"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Ryanair","relevance":0.9997618198394775,"parent":"Selskap","label":"Ryanair"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Norge","relevance":0.9998930096626282,"parent":"Steder","label":"Norge"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Apeland","relevance":0.910961389541626,"parent":"Selskap","label":"Apeland"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Ole_Christian_Apeland","relevance":0.9958689212799072,"parent":"Personer","label":"Ole Christian Apeland"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"TV_2","relevance":1,"parent":"Selskap","label":"TV 2"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Aftenposten","relevance":0.9980746507644653,"parent":"Selskap","label":"Aftenposten"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"DN_","relevance":0.8285350203514099,"parent":"Selskap","label":"DN+"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"NRK","relevance":0.998619794845581,"parent":"Selskap","label":"NRK"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"John_Arne_Markussen","relevance":0.9626120924949646,"parent":"Personer","label":"John Arne Markussen"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"TNS_Gallups","relevance":0.9492055177688599,"parent":"Selskap","label":"TNS Gallups"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"PFU","relevance":0.89976966381073,"parent":"Selskap","label":"PFU"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Forbrukerombudet","relevance":0.9217893481254578,"parent":"Selskap","label":"Forbrukerombudet"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Sjefredaktør_Torry_Pedersen","relevance":0.8827000260353088,"parent":"Personer","label":"Sjefredaktør Torry Pedersen"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Finn","relevance":0.8135569095611572,"parent":"Personer","label":"Finn"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Kristin_Sætevik","relevance":0.9993851780891418,"parent":"Personer","label":"Kristin Sætevik"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Google","relevance":0.8507785201072693,"parent":"Selskap","label":"Google"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Einar_Stabell","relevance":0.9999671578407288,"parent":"Personer","label":"Einar Stabell"}]}&lt;/field&gt;&lt;field name="fbfeed"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:VG" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Dagbladet" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Politiet" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Nettavisen" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:McDonalds" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Ryanair" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Norge" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Ole_Christian_Apeland" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:TV_2" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Aftenposten" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:John_Arne_Markussen" relevance="0.96"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:TNS_Gallups" relevance="0.94"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:PFU" relevance="0.89"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Forbrukerombudet" relevance="0.92"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Sjefredakt%C3%B8r_Torry_Pedersen" relevance="0.88"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Kristin_S%C3%A6tevik" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Einar_Stabell" relevance="0.99"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Omd%C3%B8mme" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.