John Fredriksen har tjent enorme penger på oljeboring til sjøs gjennom sin historiske riggsatsing Seadrill. Det har imidlertid gått trått de siste årene. Når selskapet snart kommer ut av sin andre gjeldsrestrukturering, er det kreditorene som har tatt over kontrollen.

Fredriksen er likevel fortsatt med i Seadrill gjennom et konvertibelt lån som kan gi ham fem prosent av aksjene. Og nå kommer det frem at milliardærens ambisjoner i rigg fremover ikke stopper der.

I en melding offentliggjør nemlig boregiganten Valaris at Fredriksen har kjøpt omtrent fem prosent av selskapet på det åpne markedet. På dagens aksjekurs er denne posten verdt drøyt 114 millioner dollar, altså over én milliard kroner.

Det betyr at Fredriksen, gjennom investeringsselskapet Famatown Finance Limited, blir en av de største aksjonærene i verdens største riggselskap målt etter antall enheter. Valaris kom selv ut av konkursbeskyttelse tidligere i år, og domineres fortsatt av diverse fond som fikk gjelden omgjort til aksjer. Av meldingen fremgår det også at Famatown vil få en observatørrolle i Valaris-styret.

Og Fredriksen kan komme til å øke innflytelsen i Valaris ytterligere: I en separat pressemelding sier Fredriksens managementselskap Seatankers at det ønsker å være en «langsiktig aksjonær» og «kan øke sin posisjon fra dagens nivå,» samt potensielt få en plass i styret.

«Etter syv år med sammenhengende nedtur mener vi offshore drilling industrien er satt for en opptur», skriver Gunnar Eliassen, avtroppende styremedlem i Seadrill og en av Fredriksens nærmeste rådgivere, i en epost til DN.

«Fortsatt konsolidering for å skape større og bedre selskapet er imidlertid kritisk. Vår ambisjon er at Seatankers skal være en ledende drivkraft for denne konsolideringen på samme måte som Seatankers historisk har drevet frem vellykkede konsolideringer innenfor sjømat, shipping og andre sektorer», skriver Eliassen.

Mulig sammenslåing?

Seatankers sier også at riggindustrien er avhengig av ytterligere sammenslåinger. «Konsolidering» er det store buzz-ordet i næringen nå, og de fleste eksperter forventer store transaksjoner fremover, etter at riggkjempen Noble allerede har slukt Pacific Drilling og besluttet å slå seg sammen med danske Maersk Drilling nylig.

«Seatankers Group mener også at ytterligere industrikonsolidering er avgjørende, og at Valaris blir en industrileder i årene som kommer,» heter det i meldingen, der Seatankers legger til: «Valaris er godt plassert for å bli en industrikonsolidator.»

Seatankers nevner ikke Seadrill i sin melding. Men spekulasjonene om en sammenslåing mellom Fredriksens historiske riggselskap og Valaris blir nok ikke mindre etter nyheten om Fredriksens nye posisjon i riggindustrien.

DN har tidligere skrevet at Valaris har vist interesse for Seadrill under sistnevntes konkursprosess, uten at det kom inn konkrete bud slik det gjorde fra andre konkurrenter. Noble på den ene siden, og en trio ledet av industrikjempen Transocean på den andre, kom begge med tilbud, men disse nådde ikke opp til kreditorenes forventninger.

Dessuten er det verdt å nevne at Valaris så sent som onsdag kunngjorde at Anton Dibowitz blir konsernsjef på permanent basis etter å ha ledet selskapet siden september. Dibowitz har tidligere vært toppsjef i Seadrill, fra 2017 til 2020, og kjenner dermed selskapet svært godt.

«Spennende opptur»

Det er uansett tydelig at Fredriksen ikke har gitt opp riggnæringen, selv om det har vært tøffe tak helt siden oljepriskollapsen i 2014 startet det som skulle bli en nesten sammenhengene krise for store deler av oljeservicenæringen perioden som har fulgt.

Fredriksen startet Seadrill i 2005 sammen med sin daværende høyre hånd Tor Olav Trøim, og sammen bygget de selskapet opp til å bli det mest verdifulle i bransjen. Seadrill og resten av industrien surfet på høy etterspørsel for sine tjenester i et snaut tiår der oljeselskapene stadig skulle øke reservene og produksjonen.

Så ble det bråstopp, og situasjonen ble snudd på hodet for Seadrill, som på det meste hadde pådratt seg 20 milliarder dollar i forpliktelser overfor kreditorer, skipsverft og andre. Fredriksen selv har likevel tjent svært gode penger på selskapet, som betalte skyhøye utbytter i årevis.

«Seatankers omfavner det grønne skiftet. Men verden kan dessverre ikke skru igjen oljekranen over natten. Olje og tilhørende oljeservice-tjenester vil spille en viktig rolle i en kritisk overgangsperiode i årene som kommer», skriver Eliassen til DN.

Han gikk også inn med nye penger i Seadrills første restrukturering, og det så en stund ut som det ville bli et godt veddemål. Men oppturen fikk aldri helt tak, og så kom pandemien.

Nå er imidlertid situasjonen en annen i industrien, med noe lysere utsikter takket være underinvesteringer i olje og gass, lavere gjeld etter flere restruktureringer, og en klar vilje til å slå sammen selskaper til større enheter.

«Etter år med motvind, mener Seatankers Group at offshore riggindustrien er på et tidlig stadium i en spennende opptur drevet av industrikonsolidering og en økende erkjennelse av behovet for vedvarende boreaktivitet for å legge til rette for en kontrollert energiomstilling over tid,» heter det i meldingen fra Seatankers.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.