Tor Olav Trøims investeringsselskap Magni Partners skal være nær ved å lande en avtale med det fallerte riggselskapet Sete Brasil og dets kreditorer om kjøp av fire ikke-ferdigstilte ultradypvannsrigger.

Det skriver olje- og gassavisen Upstream fredag.

Kun ett konkurrerende bud

Sete Brasil ble startet i 2010, satte i gang et storstilt nybyggingsprogram med støtte fra brasilianske Petrobras, men programmet kollapset midt oppe i Brasils hvitvaskingsskandale kjent som «Car Wash». Sete Brasil kom inn under konkursbeskyttelse og har siden forsøkt å selge rigger som allerede var under konstruksjon.

Mens de fleste riggselskaper ikke har villet røre riggene på grunn av skyhøy risiko, har Tor Olav Trøims Magni Partners lagt inn et bud på 62,5 millioner dollar per rigg, ifølge Upstream.

«Den som vinner anbudet på riggene vil blant annet bli ansvarlig for investeringene som skal til for å ferdigstille enhetene som har vært strandet ved brasilianske verft i årevis. Dette bringer prosjektrisiko inn i bildet», skrev Pareto i en kommentar i mars.

Det eneste konkurrerende budet kom fra Singapore-baserte Keppel FELS, som bød på to av riggene for henholdsvis 35 og 15 millioner dollar.

Den samlede prisen på 250 millioner dollar (2,2 milliarder kroner) som Trøim byr for de fire riggene, skal være langt under prisen på 554 millioner dollar Sete Brasil satt i forkant av auksjonen.

Skal bygge opp flåte

Det har lenge vært stille rundt riggkjøpet, men bak kulissene skal forhandlingene ha kommet såpass langt at Sete Brasils kreditorer er like ved å akseptere budet fra Trøim, skriver Upstream.

Enhetene skal etter det avisen kjenner til leies tilbake til det brasilianske statsoljeselskapet Petrobras i ti år til 299.000 dollar per dag etter ferdigstillelse.

Ifølge Upstream har Magni Partners en potensial avtale om finansiell støtte fra Abu Dhabi-baserte Mubadala Investment og Stonepeak Infrastructure Partners. Avisen skriver at det trengs ytterligere 800 millioner dollar for å fullføre byggingen av riggene.

Videre skriver Upstream at kjøpet av de fire riggene skal være starten på en plan om å bygge opp en flåte av ultradypvannsrigger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.