Under tittelen: I DNs redaksjon lever Elvis fremdeles, og (rosa) griser flyr, refser han DNs artikkelserie om den såkalte Aker Wayfarer-transaksjonen i 2009.

Han sammenligner artikkelserien med TV-serien «Dead Famous DNA» og programmets analyse av Elvis Presley og et hårstrå fra rockekongens manke.

«I mitt hode gjør programmet det enklere å forstå hvordan medier kan spinne de rareste historier», skriver Røkke, som mener programmet har overføringsverdi til hvordan artikler skapes i Dagens Næringsliv.

«Uansett hvor tynt faktagrunnlaget er, kommer de rareste historier og påstander ut i mediene. Forutinntatte journalister og eksperter med tilgang til trykksverte er en farlig kombinasjon, men oppmerksomhet og historier blir det», forsetter Røkke.

Og fortsetter:

«Usannheter i DN blir ikke til sannheter selv om de gjentas mange ganger, og klistres opp på mer enn 30 sider i avisen», skriver Røkke.

I samme aksjonærbrev roser også Kjell Inge Røkke DNs journalist i en annen sak.

«I TRS-saken stilte DN kritiske og relevante spørsmål. Det skal avisen ha kredit for», skriver han.

Akers hovedeier forklarer hva som skjedde da selskapet høsten 2013 rullerte en finansiell avtale samtidig som selskapet hadde innsideinformasjon. Røkke forklarer at dette skjedde på autopilot.

«Dette er en sak hvor DNs journalist stilte relevante spørsmål, og vi i Aker må ta de ubehagelige konsekvensene. Man blir husket for overskrifter, men det er ikke de som definerer en. Det er hvordan man takler overskrifter som definerer en», konkluderer Aker-toppen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.