– Markedet er fortsatt vanskelig, og det er årsaken til at 200 ansatte nå har fått permitteringsvarsel, sier Torill Sigurdsen, personalsjef hos Risa as på Nærbø til avisen.

Bedriften har ifølge avisen 503 ansatte. Det er med andre ord omtrent 40 prosent som nå blir permittert.

Sigurdsen sier at årsaken er for mange korte, sporadiske oppdrag. Det gjør det krevende å ha så mange ansatt.

At Statens vegvesen har avlyst flere planlagte prosjekter er også en medvirkende faktor.

DN har tidligere omtalt at entreprenøren har slitt med oppdragene for Statens vegvesen, oppdrag som er blitt større og mer komplekse de siste årene. Trond Viding Tvedt, som var toppsjef i Risa inntil februar i år, sa i fjor at selskapet ikke lenger ville ta så mange oppdrag for Statens vegvesen.

– Vi har styrevedtak at vi ikke skal ha mer enn 30 prosent av vår omsetning mot Statens vegvesen. Det er tema på hvert styremøte i konsernet. Det er ikke mer enn noen få år siden vi hadde 80 prosent av omsetningen mot Statens vegvesen, sa den daværende toppsjefen. Viding Tvedt.

– Veikontraktene blir bare større og større. Og risikoen større og større. Nå vurderer de store som Veidekke hva de skal gjøre.

I februar i år omtalte DN at diskusjoner om et samarbeid mellom Risa og den mangeårige konkurrenten Stangeland hadde strandet, samtidig som den tidligere toppsjefen Trond Viding Tvedt forlot selskapet. Sammen kunne selskapene konkurrert om større veiprosjekter enn de hadde kunnet hver for seg.

Ifølge Stavanger Aftenblad omsatte Risa for 1,85 milliarder i 2018, og gikk med et overskudd på 35 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.