Fredag formiddag ble det kjent at Nav-topp Joakim Lystad får sparken av Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson.

Les også: Nav-direktøren har fått sparken

Stortinget har hatt to høringer i forbindelse med problemene i Nav, og Michael Tetzschner (H) som er medlem av kontroll- og konstitusjonskomiteen mener avgangen ikke er overraskende.

- Han har ledet Nav i en vanskelig tid, og utover det så er det vedkommende statsråd som utøver personalmyndighet på vegne til staten, derfor tar vi det til etterretning, men jeg er ikke veldig overrasket, sier Tetzschner.

- Stortinget skal ikke ha sterke oppfatninger om personalpolitikken i staten. Jeg tar avgangen til etterretning. Men mener det ikke så veldig uventet, utdyper Tetzschner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bråket i Nav

  • Moderniseringsprogrammet som skulle sørge for en it-modernisering av Nav skulle etter den opprinnelige planen kostet 3,3 milliarder og vært ferdig i 2018.
  • Planen ble skrinlagt i oktober 2013, og en egen organisasjon med 200 ansatte ble oppløst. Moderniseringsarbeidet fortsetter – men nå innenfor Navs egen organisasjon. Tapet på omleggingen er på opp til 340 millioner kroner, har Nav anslått. Fase én av moderniseringsprogrammet var levering av uførereformen som trådte i kraft fra nyttår. Fase to og tre gjenstår, og omfatter blant annet foreldrepenger og sykepenger. Nav-sjefen og arbeidsministeren måtte forklare seg i en høring i Stortingets kontrollkomité i november, blant annet på grunn av Riksrevisjonens kritikk mot moderniseringsprogrammet.