Intels teknologisjef Justin Rattner fortalte på utviklerkonferansen Intel Developer Forum forrige uke om hvordan teknologi vil kunne bringe menneske og maskin nærmere hverandre.

Les også: Robot utfører mirakler

Rattner spår at vi i løpet av forholdsvis nær fremtid vil oppleve store endringer innenfor robotteknologi, og forbedringer i datamaskiners evne til å "føle" den virkelige verden.

Intels forskere arbeider allerede med menneske-maskin-grensesnitt, og forsker på hvilken betydning dette kan få for datateknologi i fremtiden. Skal vi tro Rattner vil vi kunne se store fremskritt på dette området mye tidligere enn hva man hittil har trodd.

Kan bli smartere enn oss
- Bransjen har gjort mye større fremskritt enn noen kunne forestille seg for 40 år siden. Det spekuleres i at vi kan begynne å nærme oss et vendepunkt hvor vi får en eksponensiell aksellerasjon av teknologiske fremskritt, og til og med at maskiner i en ikke altfor fjern fremtid vil kunne forbigå mennesker i deres evne til å resonnere, forteller Rattner.

  I dag brukes roboter i hovedsak på fabrikker. For å lage en "personlig hjelper"-robot à la det vi ser i science fiction-filmene kreves det at roboten hele tiden kan registrere og gjenkjenne endringer i det fysiske miljøet roboten beveger seg i, og automatisk tilpasse seg nye omgivelser.

Intel viste frem to fungerende prototyper på personlige roboter utviklet ved Intels forskningslaboratorium. En av robotene benyttet et spesielt elektrisk felt som gjør det mulig for roboten å "føle" gjenstander før roboten i det hele tatt berører gjenstanden. Den andre roboten som ble vist benyttet avansert kunstig intelligens for å gjenkjenne ansikter og forstå talekommandoer.

Leser tankene
I tillegg til at roboter vil bli mer menneskelignende, tror Rattner at innovasjon vil gjøre det mulig for mennesker og maskiner å samhandle på mer robuste måter.

Som et eksempel på hva som kommer viste Randy Breen i Emotiv Systems frem et headset som leser hjernebølger i sanntid og overfører dette til et dataspill. Ved hjelp av headsetet skal man for eksempel kunne få en avatar i et spill til å løfte objekter eller smile, bare ved å tenke tanken.

Roboter som endrer form
Intel forsker også på materialer som skal kunne endre form. Ved å sette sammen millioner av mikro-roboter, kalt "catoms", skal det være mulig for et objekt å endre form for å tilpasse seg ulike bruksområder.

Ett av eksemplene som Intel nevner er en bærbar pc som er bitteliten når du skal ha den i lommen, men som kan endre form så du kan bruke den som mobiltelefon, eller bli stor og flat med tastatur når du ønsker å bruke den til å surfe på nettet eller se en film.

En slik teknologi vil nok fortsatt være science fiction i mange, mange år - men Intel hevder at de gjør fremskritt innen området. Ifølge nettstedet zdnet.com skal Intel ha klart å lage millimeterstore prototyper på materialer som endrer form.

Les også om Intels trådløse el-overføring: Farvel batterier? (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.