- Det norske er en stor verdibygger og en potensiell utbyttemaskin for Aker i fremtiden, men oljeselskapet på unngå å rote seg bort på veien, skriver Kjell Inge Røkke i et brev til Aker-aksjonærene.

Aker asa eier verdier for nesten seks milliarder i det norske oljeselskap, men er også største aksjonær i Aker Solutions og har verdier for 800 millioner i verftseieren Kværner.

- Min hovedbekymring er at toppdekket til Ivar Aasen-plattformen skal bygges i Østen. Det er godt utenfor min komfortsone, skriver Røkke.

Verftene skyld i høye kostnader
- Jeg tillater meg å tenke høyt, og kaster inn en brannfakkel: Utenlandske verft står for den største kostnadsøkningen i feltutbygginger på norsk sokkel, skriver han.

Han viser til aty utbyggingsprosjektene Skarv, Goliat, Yme og Valhall har rapportert om en kostnadsoverskridelse på 48 milliarder kroner, ifølge PUD-tall i statsbudsjettet. Opp fra en opprinnelig kontraktsverdi på 97 milliarder kroner til et kostnadsanslag på 145 milliarder kroner. En fellesnevner for disse prosjektene er at de bruker utenlandske verft og leverandører. De fire siste utbyggingsprosjektene ved utenlandske verft er i gjennomsnitt forsinket med 26 måneder i forhold til planlagt produksjonsstart.

- Verft i Sør-Korea, Abu Dhabi og Nederland opplever i tur og orden utfordringer med å bygge etter den norske standarden – den såkalte Norsok-standarden, skriver Røkke

company:detnor

Betales av skattepenger
Røkke mener det er et paradoks at dette ikke er høyere på den politiske dagsorden:

- Den norske stat betaler realiteten 93 prosent av regningen for overskridelsene på de fire nevnte prosjektene, og det skyldes skattesystemet for slike utbygginger offshore. Sagt med rene ord for pengene: Norske skattebetalere finansierer internasjonal leverandørindustri med over 40 milliarder kroner for oppdrag på norsk sokkel.

- 40 milliarder kroner tilsvarer det statskassen tar inn i formueskatt i løpet av tre år. Det er tydeligvis lettere å diskutere ideologi enn reelle industrielle utfordringer, fastslår industrieeieren.

Spår overskridelse for Det norske
Røkke understreker at et samlet styreutvalget anbefalte Kværner.

- Ivar Aasen-lisensen valgte likevel til slutt å reise til Østen for bygging av toppdekket. Ja, det var en prisforskjell. Vi i Aker mener forskjellen ikke var stor nok til å ta risikoen på å bygge ved et verft i Singapore, skriver Røkke.

Han mener det er betydelig forskjell på om Statoil velger å bygge i Asia, og om den mye ferskere Det norske-organisasjonen velger det.

- Statoil har en topp kvalifisert og kompetent organisasjon, og nok ressurser til selv å gjøre en grundig oppfølging. Det norske har mange dyktige mennesker, men for å følge opp Ivar Aasen-prosjektet må det unge oljeselskapet sette sammen et nytt team. Alt er nytt. En ny lagoppstilling – med til sammen 150-200 innleide konsulenter og nyansettelser – skal følge opp prosjektet, skriver han, og fortsetter:

- Laget spiller på bortebane. Arenaen er et verft i Østen som aldri tidligere har levert et toppdekk med prosessanlegg til norsk sokkel. Oppgaven er kompleks, kommunikasjonen vil bli vanskelig og de man har valgt å samarbeide med skal benytte Ivar Aasen-utbyggingen til å lære seg oppgaven.

- Jeg stiller spørsmålet: Klarer vi i Det norske å levere bedre enn gjennomsnittet på norsk sokkel når det gjelder kostnadsoverskridelser og forsinkelser? Kostnadsoverskridelser vil være tunge å bære, og forsinkelser vil slå enda hardere økonomisk for Det norske enn overskridelser alene. Senere oppstart av oljeproduksjon på Ivar Aasen vil ha betydelige konsekvenser for selskapets finansiering av Johan Sverdup-utbyggingen, skriver aksjonæren.

Det norske oljeselskap ønsker ikke å kommentere kritikken fra Røkke.