Størrelsen er det som først slår meg når jeg ser Rolls-Royce Phantom - den foreløpig eneste nye modellen etter at BMW overtok eierskapet i den tradisjonsrike britiske bilprodusenten.

Bilen er nesten seks meter lang og to meter bred. Forbipasserende ser ikke hvem som sitter i baksetet, men hvis du vil være fullstendig anonym er nok ikke dette en bil du bør vurdere, for denne bilen vekker definitivt oppsikt.

Har du mye penger og ønsker å bli kjendis, men synes at en Koenigsegg er barnslig, kan Rolls-Royce Phantom være noe for deg.

 

Ekstrem komfort
I bilen vi kjørte var interiøret preget av hvitt, mykt skinn, ikke bare i setene, men også på dørene og på dashbordet. 18 kuer har visstnok måttet bøte med livet for å få dette til. Gulvene er dekket av tykke, myke tepper, så her må man være forsiktig med hva man har på føttene.

Rolls-Royce er den perfekte baksetesjåfør-bil. For det første betaler ofte den som sitter i baksetet den som kjører, i tillegg sitter baksetesjåføren høyt og kan følge med på alt som skjer. Du sitter ekstremt godt i setene i denne bilen og fra midtarmlenen kan det meste av multimediafasilitetene i bilen styres.

 

Bakdørene er såkalte suicide-dører, dvs de er hengslet bak. I hver av dørene er det en paraply som spretter ut ved å trykke på en knapp. Når eieren returnerer til bilen og setter paraplyen tilbake på plass er det selvfølgelig en egen tørkeanordning innebygget i døren. Dørene kan lukkes med en egen knapp i baksetet. Det samme gjelder selvfølgelig også bagasjelokket.

 

Kjøreopplevelsen
Det er med en viss andektighet jeg setter meg inn bak rattet i Rolls-Royce. Bilen startes med en startknapp rett over nøkkelen. Knapt en lyd høres fra motoren, og med et lett trykk på gasspedalen glir bilen rolig i vei. Rattet er tynt og stort, og styringen er lett som en fjær.

Phantom er adskillig mer lettkjørt enn man skulle tro. Føreren sitter høyt i bilen og har oversikt over hele panseret, med alle hjørner. Jeg føler en høytidelighet når jeg skuer utover det enorme panseret som avsluttes av "The Spirit of Ecstacy", den lille statuen over radiatoren.

 

Det meste går lydløst i Rolls-Roycen, og i det vi legger litt ekstra vekt på høyrefoten, og bilen øker farten, høres en svak brumming under panseret. Hverken sjåfør eller passasjer merker knapt at fartsgrensen passeres og vel så det.

Men dette er ikke en bil å kjøre fort i, selv om den definitivt har kreftene til å kunne gjøre det. Dette er en skikkelig cruiser, som koser seg i også lave hastigheter.

 

Motoren er utviklet av BMW, og brukes kun i denne bilen. Det er en V12-er på 6,75 liter. Den yter 460 hestekrefter og har et dreiemoment på formidable 720 Nm. Aksellerasjonen fra null til 100 går unna på 5,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 240 km/t.

Felgene er dekorert med RR-emblemet, og logoen holder seg i samme posisjon, selv om hjulene går rundt. Den spesielle og kryptiske dekkdimensjonen 265/790 R540 begrenser dekkvalget, og på vinterstid er det kun mulighet for såkalte all-season dekk. Men eiere av en slik bil har vel uansett en egen bil de bruker på opp på fjellet.

Voksen pris
 

Min kollega som testet Mercedes-Benz ML 63 AMG til to millioner var bekymret for at om han skulle vrake bilen, måtte han overføre lønnen sin til importøren langt inn i neste tiår. Når man låner en Rolls-Royce Phantom, bør man fri seg fra slike tanker. Det er ennå ikke tatt inn noen Rolls-Royce til Norge, men BMW Norge har regnet på det, og bilen vi prøvde ville kostet omkring fem millioner kroner. I Sverige er det solgt én slik bil, og BMW Norge kan ikke se noen grunn til at det ikke skal selges noen i Norge også.

På komfort og pris konkurrerer Phantom med Bentley og Maybach, men ingen av disse kan sies å ha den samme klangen som Rolls-Royce.

Konklusjon:Har du masse penger og ønsker du å kjøre (eller bli kjørt) på mest mulig komfortabelt vis, er dette bilen for deg.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.