Konkurransen i luften blir stadig hardere, og den skandinaviske modellen er under press.

For når «alle» flyselskapene flyr med drivstoffeffektive fly, og har kuttet der det går an å kutte - er det bare én måte igjen å redusere kostnadene ytterligere mener eksperter: å kutte i lønningene.

Torsdag ble det kjent at Norwegian og Bjørn Kjos nå ytterligere grep for å bedre sin konkurranseevne, når Kjos nå flagger ut et av sine Dreamliner-fly til Irland. Målet er å styre unna det norske forbudet mot å benytte lavtlønnet asiatisk kabinpersonale ved å registrere flyene i Irland.

Les også: Norwegian vil flagge ut til Irland

Og sammenligner man lønningene til kabinpersonalet i ulike land, kan man lett se at det er penger å spare*

  • Kabinansatte i Ryanair ansatt i Irland tjener 150.000 kroner per år/12.500 kroner per måned
  • Spanske kabinansatte som er ansatt i Spania og flyr for Norwegian har ifølge Finansavisen en minstelønn på 92.000 kroner per år/7.700 kroner måneden
  • Norske kabinansatte har en grunnlønn på rundt 275.000 kroner per år/23000 kroner måneden
  • Kinesiske kabinansatte ansatt i SAS tjener mindre enn norsk grunnlønn
  • Japanske kabinansatte ansatt i SAS tjener mer enn norsk grunnlønn

I tillegg kommer de asiatiske kabinansatte i Thailand for Norwegian. Norwegian har tidligere sagt at disse skal ha en minimumslønn på 15.000 kroner måneden.

- Det er god grunn til å tro at Norwegian vil betale enda mindre for thailandske ansatte enn Ryanair betaler for sine europeiske ansatte, sier Vegard Einan, nestleder i Parat til DN.no.

Det er det man har igjen
Lønnskostnader utgjør drøyt 20 prosent av flyselskapenes kostnader. Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at konkurransesituasjonen er ekstrem.

- Lønnskostnader er en sentral utgift, og det er der man forsøker å spare. Det er det man har igjen, sier han.

Han peker på at det er ønsket om stadig billigere billetter som driver utviklingen:

- Men man kan ikke fly gratis, det koster å ha et fly i luften, det koster å ha teknisk vedlikehold, og det koster å ha et seriøst og godt ettersyn. Dette er en spiral som bare går.

Les også: Spanske Norwegian-ansatte flyr på spanske kontrakter - også på norske ruter

*I tillegg kommer diettpenger og andre tillegg(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.