Trollhättan, Sverige: Den nye Saab-organisasjonen i Norge er såvidt kommet igang, før det braker løs med lansering av den første skikkelig nye Saab 9-5 på 13 år.

Den norske importorganisasjonen er en svært liten organisasjon, og skal bestå av 3-4 personer.

I førersetet sitter Asle Røil, som har jobbet med Saab i Norge siden 1993.

Fri fra GM
- Vi gjør det på en helt spesiell måte, nå er vi mye mer selvstendige og kan bestemme mye selv, sier Røil om løsrivelsesprosessen fra GM.

Etter at nederlandske Spyker overtok som eier styres det meste fra fabrikken i Sverige. Røil mener det er en stor fordel å ligge såpass nærme der beslutningene tas.

- Det fungerer veldig bra, vi har kommet styrket ut av å ligge så nær fabrikken, sier Røil. Bilene som kommer til Norge, importeres via et helt ferskt norsk selskap, mens de 25 Saab-forhandlerne ringer direkte til fabrikken for support og ettermarked.

 

Først 9-5 så Spyker?
Saab-eier Spyker med Victor Müller i spissen produserer eksklusive sportsbiler, og den norske Saab-sjefen utelukker ikke at Spyker-modellene kan bli å se i Norge etterhvert, men fokuset ligger ikke der ennå.

- Vi konsentrerer oss om å lansere 9-5 nå, sier Røil som har budsjettert med å selge 300 nye 9-5 i år. Han mener et salg på mellom 2000 til 2500 biler etterhvert vil være et riktig tall for Saab i Norge.

Les også: Så mye koster nye Saab 9-5

- Vi må vinne tilbake tilliten, og Saab kommer til å dyrke merkevaren mer enn tidligere, sier Røil som har solgt 50 av den nye 9-5 før den har kommet til landet, mesteparten til gamle Saab-kunder.

 

Gamle kunder
Og selv om Saab også ønsker nye kunder, er mye rettet inn på at de gamle skal komme tilbake, også globalt.

- Vi har bilverdenens mest lojale kunder, selv om GM satte sitt preg på Saab, sier Victor Müller, som mener at Saab bare trenger å få sine gamle kunder tilbake for å komme seg ut av bakevja.

- Hvis tre prosent av de som noensinne har eid en Saab, kjøper en ny, så går vi så det suser, sa Müller på en presentasjon for journalister under lanseringen av den nye 9-5.

Saabs produksjonsplaner er å lage 50.000 biler i år, dobbelt så mange i 2011 og 125.000 biler i 2012.

- Dette er forsiktige anslag, ikke overoptimistiske, sier Müller, som viser til at Saab-salget falt med 60 prosent under finanskrisen, og at normalt Saab-salg for noen år siden lå på dette nivået.

Les DN.nos test av den nye Saab 9-5.

Les også:

- Jättejobbigt

Vil bygge retro-Saab

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.