Hvilken profil Koenigsegg som nye eiere i Saab vil tilføre det tradisjonsrike svenske bilmerket er ikke godt å si. GM har tilsynelatende hatt store vyer for Saab, men modellutviklingen har ikke akselerert i samme hastighet som snakketøyet.

Saabs bilsalg har falt til under 100.000 biler i året. Nå er endelig en rekke viktige modeller snart klare for å bringe salget opp til gamle høyder. Her er modellene som skal ivareta Saabs identitet og gjenvinne markedsandeler de kommende årene.

Ny storbil
Den viktigste nye modellen er den nye Saab 9-5. Bilen bygger på samme plattform som Opel Insignia, og skal etter sigende komme på markedet ganske snart. Storbilen skal erstatte eksisterende 9-5 som har vært på markedet siden 1997. Hvis de nye eierne ikke har for mange innvendinger og vil endre mye, vil bilen antakelig få sin premiere under bilutstillingen i Frankfurt til høsten.

Den kommer først som sedan, fulgt av en stasjonsvogn og med Koenigsegg på eiersiden er en verstingversjon også tenkelig. 9-5 blir Saabs viktigste modell, og skal konkurrere med Audi A6 og BMWs 5-serie. En tenkelig startpris blir derfor omkring 450.000 kroner.

 

Ny crossover
Dernest kommer en crossover med navnet Saab 9-4X. Bilen er lillebroren til 9-7X som er en saabifisert Chevrolet Trailblazer og kun selges i USA.

Også 9-4X er utviklet av GM, men sikter seg inn på det europeiske markedet der den skal konkurrere mot BMW X3, Volvo XC60, Audi Q5 og Mercedes GLK.

Modellen skal være klar for produksjon, men på grunn av det økonomiske uføret selskapet har havnet i er den satt på vent. Premieren kan kanskje komme i Geneve våren 2010.

Bilder:

 

Innen kort tid vil Saab 9-3X komme på markedet. Ingen ny modell i seg selv, men en hevet utgave av den eksisterende 9-3, med firehjulsdrift og plastdetaljer. Bilen skal konkurrere med Volvo XC70 og Audi A4 allroad.

Bilder:

Fremtids-Saaben
De overnevnte modellene kommer ganske sikkert på markedet innen kort tid. Hva som vil skje deretter, er opp til nye eiere, men dette er modeller som kan være aktuelle:

 

En modell som kommer lengre fram i tid en ny Saab 9-3. Mange mener den vil hente inspirasjon fra konseptbilen 9-X BioHybrid som har blitt vist på bilutstillinger. Den eksisterende 9-3 har vært på markedet siden 1998.

Bilder:

Et segment Saab ennå ikke har kastet seg inn i, er kompaktbilsegmentet. Det har lenge vært ventet en Saab 9-1. Bilen skal dele plattform med Opel Astra, og konkurrere med populære biler som Volkswagen Golf og Ford Focus. Utseendemessig blir nok heller ikke denne bilen langt unna 9-X BioHybrid.

 

Sportsbil?
Bilentusiaster kan håpe på at Saabs nye eiere i Koenigsegg vil sette i gang produksjon av den lekre Saab AeroX. Bilen ble vist som konsept i Geneve i 2006, og vant da prisen for beste konseptbil. En sportsbil er vel uansett ikke det som står øverst på prioriteringslisten når Saab og de nye eierne skal finne veien ut av uføret.

Den norske hjernen bak Saab-oppkjøpet, Bård Eker, har sagt at satsing på fremtidens miljøvennlige løsninger blir nøkkelen for å redde Saab. Det blir spennende å se hva som vil plasseres under panseret på fremtidens modeller.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.