–Vi må være tett på ny teknologisk utvikling. Kongsberg-miljøet er blant de beste på å tilrettelegge piloter og teste selvkjørende busser – på styringssystemene. Det er slike systemer som trengs for å få effektiv transport, selve bussen vil komme annetsteds fra, sier Synne Homble, NSBs konserndirektør for mobilitet og strategi.

Derfor går NSB nå inn med to millioner kroner for en 16 prosents eierandel i Applied Autonomy – et selskap sprunget ut av innovasjonsmiljøet på Kongsberg.

Helt frem

Statsbanene eier Nettbuss–Norges største busselskap med tusenvis av sjåfører. Ifølge Homble er dette i seg selv god grunn til å skaffe bedre inntak i den teknologiske utviklingen fremover gjennom medeierskap.

–Men jeg regner med at det er langt frem. Ikke til forsøkene med slike busser, men til systemene for rasjonell trafikk er på plass, sier hun.

I tillegg er NSBs satsing på å bli med på ny teknologi tenkt å gi bidrag til ny strategi i transportkonsernet. Den er forenklet sagt «helt hjem».

Homble mener fremtiden er å komplettere tog eller buss i fast rute fra A til B med et ekstra tilbud som sømløst bringer passasjerene fra B og helt til egen dør.

–Elsykkel, taxi eller selvkjørende, vi tror det er dette kundene vil etterspørre eller kreve. Vi må være med på å bringe fra dør til dør, sier Homble.

–Selvkjørende tog, da. Når kommer det?

–Det tør jeg ikke spå om nå. Togsiden er også relevant. Vi ser at det er et anbud ute på selvkjørende tog i Danmark nå, sier mobilitets- og strategidirektør Synne Homble. (Vilkår)

Sjekk de praktiske løsningene i Volvos nye kompaktsuv
Volvo XC40 kommer med mange praktiske løsninger. DN viser deg noen av dem.
01:06
Publisert: