Av opprinnelig ti interessenter ble NCC, Skanska, AF-gruppen og tyske Hochtief i april prekvalifisert til å levere inn anbud på den 23 kilometer lange firefelts motorveien mellom Arendal og Tvedestrand. Nye Veier as anslo da at den nye veien ville koste 5,5 milliarder kroner.
Klokken 1205 torsdag sendte Nye Veier ut pressemelding om at AF Gruppen har fått kontrakten. Endelig kontraktssum er på 3,2 milliarder kroner pluss moms. Dette er Norgeshistoriens største veikontrekt.
AF har med seg Kruse Smith Entreprenør som samarbeidspartner på brubygging, Otera Infra på elektroarbeider og Norconsult på prosjektering.
–AF har lang erfaring med store og komplekse samferdselsprosjekter, og denne entreprisen passer godt til vår kapasitet og kompetanse. Vi er glade for å ha vunnet dette gigantprosjektet, og ser frem til å bygge smartere og raskere sammen med Nye Veier, skriver konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen i en børsmelding.
Ferdig om to år
Selskapene som ikke får kontrakten får fem millioner hver i en såkalt loosers fee til dekning av utgifter til anbudsprosessen.
Ifølge timeplanen skal endelig kontrakt signeres 16 desember og den nye veien mellom Harebakken ved Arendal og Rømyr ved Tvedestrand samt 14 kilometer med nye tilførselsveier åpnes for trafikk 15. oktober 2019.
Hochtief dyrest
Som DN har skrevet tidligere er flere datterselskaper av det tyske Hochtief-konsernet under etterforskning for korrupsjon i Australia og India og er også bøtelagt for ulovlig prissamarbeid i Sør-Afrika.
Anskaffelsesprotokollen viser at Hochtief var dyrest og dermed for fem uker siden fikk beskjed om at selskapet ikke fikk være med i den aller siste finalerunden.
Flere kritiske artikler om anbudsprosessen om blant annet den nye veien mellom Arendal og Tvedestrand samt det neste store veiprosjektet på E18 mellom Dørdal og Rugtvedt i Telemark, gjorde at et flertall i Stortingets kontrollkomite sendte flere spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og anmodet at torsdagens kåring av vinner ble utsatt.
Torsdag avviste Solvik-Olsen å utsette kåringen av en vinner fordi han mener det ville være feil i forhold til rollefordelingen mellom staten som eier og selskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.