I et notat Bergens Tidende har fått innsyn i står det at «Jernbaneverket er enig i at det vil være store gevinster for anleggsgjennomføringen ved å ha en periode på inntil syv måneder med stans i persontrafikken på strekningen Arna-Bergen».

– Det er helt uaktuelt å godta å stenge stasjonen for å redde elendig prosjektstyring. Du kan ikke redde elendig prosjektstyring ved å gjøre prosjektet elendig, sier Breivik.

Avisen har skrevet flere artikler om hvordan prosjektet med ny Ulriken-tunnel og utbedringer på jernbanen i vest har blitt flere milliarder dyrere underveis. Det anslås at man kan spare 200 til 400 millioner kroner ved å stenge Bergen stasjon.

–  Jeg synes ikke det er rett at de reisende skal få en betydelig merbelastning for dette, sier Breivik.

Han ber samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) gripe inn med tiltak for å unngå lignende overskridelser på fremtidige prosjekter.

– Dette er jo regelen i store jernbaneprosjekter. I skinnetrafikken i Oslo, T-bane og trikk, klarer trafikketatene å holde kostnadene. Det kan ikke være så vanskelig, sier Breivik. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se trailer: «Allierte»
01:00
Publisert: