Klokken 12 mandag offentliggjorde Jernbanedirektoratet hvem som får kjøre persontrafikk på Bergensbanen de kommende årene.

Konkurransen om kontrakten for Trafikkpakke 3 Vest, som inkluderer Bergensbanen og Vossebanen, sto til slutt mellom Vy, svenske SJ og tyske Arriva.

Det var Vy som fikk tilslag på anbudet sitt.

– De tre tilbudene har det til felles at de gir mer tog for pengene. Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger og en spennende videreutvikling av togproduktet, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik i en pressemelding.

Staten vil i avtaleperioden på maksimalt 11 år motta inntil 2,2 milliarder kroner fra Vy Tog for retten til drive persontrafikken på de nevnte strekningene.

Ifølge Jernbanedirektoratet vil tilbudet fra Vy innebære en rekke tilbudsforbedringer for blant annet pendlere, fritidsreisende og reisende med nattog.

– Vy Tog har ambisiøse planer for togstrekningene som inngår i trafikkpakken, og har levert planer som både økonomisk og gjennomføringsmessig fremstår som gode og realistiske, sier jernbanedirektør Slotsvik.

Hun sier de reisende vil merke de ambisiøse planene og at flere tilbud vil forbedres:

  • Flere avganger på alle strekningene i trafikkpakken.
  • Bedre nattogtilbud.
  • Forbedret servicekonsept.
  • Bedre løsninger for reisende med særskilte behov.
  • Forbedrede transportvilkår.

Kvalitet og pris ble vektet henholdsvis 60 og 40 prosent. Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet (opsjon) til å forlenge med inntil to år.

– Desto viktigere

I sommer tapte Vy anbudet på persontogtrafikk i Nord- og Midt-Norge til svenske SJ. Høsten 2018 vant det britiske togselskapet Go-Ahead anbudet på Sørlandsbanen.

Vy står nå for persontogtrafikken på Østlandet og Flåmsbanen, og beholder samtidig Bergensbanen.

– For et nasjonalt jernbaneselskap som Vy betyr dette en del, og det var desto viktigere etter å ha tapt i nord og sør, sier Kjell Werner Johansen, forsker og assisterende direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Johansen sier Bergensbanen er blant de langdistansestrekningene som i perioder har vært bedriftsøkonomisk lønnsom, kanskje bortsett fra nattogene.

– Vy hadde sikkert det beste tilbudet. Men det ligger nok vilkår i kontrakten som gjør at de må skjerpe seg, sier Johansen.

Johansen sier den virkelig store spenningen er knyttet til hvem som skal kjøre tog på Østlandet, som står for godt over halvparten av persontrafikken i Norge. Dette er anbud som legges ut i perioden 2020-2025, og inkluderer Follobanen, Østfoldbanen, Gjøvikbanen, Oslokorridoren, Intercity-strekningene og Flytoget.

Transportforsker Jørgen Aarhaug ved Universitetet i Oslo mener kontrakten på Bergensbanen kan være helt avgjørende for Vy i den kommende kampen om Østlandet.

– Det er opplagt at Vy ved å vinne kontrakten gjør at de posisjonerer seg for Østlandet, sier Aarhaug.

Lover flere avganger

– Dette er en svært viktig seier og vi ser frem til å gi kundene en rekke forbedringer i tilbudet, sier konserndirektør Arne Fosen i Vy tog i en pressemelding.

– Med Vy fortsatt i førersetet blir det blant annet flere avganger på Bergensbanen mellom Oslo og Bergen, og på Vossebanen mellom Bergen, Voss og Myrdal, tilpasset sesong og årstider, sier han.

Ifølge Vy skal det legges til rette for bedre korrespondanse med Flåmsbanen, og økt tilbud mellom Arna og Bergen. Både Bergensbanen og Vossebanen beholder sine navn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.