– Når tilsynet pålegger en aktør å inngi melding betyr det at vi, etter å ha mottatt melding, vil behandle saken på samme måte som andre saker vi mottar melding i, sier Katrine Amdam.
Hun er seniorrådgiver i avdeling for finans og kommunikasjon i Konkurransetilsynet.
Vedtaket medfører at oppkjøpet må godkjennes av Konkurransetilsynet. I enkelte saker har Konkurransetilsynet krevd at avdelinger eller datterselskaper må skilles ut ved oppkjøp grunnet konkurransemessige årsaker. Dersom Konkurransetilsynet vender tommelen ned for oppkjøpet av ATS, må en annen aktør kjøpe selskapet.
I begynnelsen av april ble biltransportaktøren ATS slått konkurs. Selskapet håndterte i fjor 70.000 biler fra Drammen havn og hadde avtaler med en rekke bilimportører, som Bertel O. Steen, BMW Group Norge, Hyundai Motor Norway as og Volvo Car Norway om frakt fra Norges største bilhavn. Noen få dager senere ble selskapet kjøpt opp av hovedkonkurrenten Axess Logistics.
Bilimportørenes Landsforening frykter at Axess Logistics kan få en andel på opptil 90 prosent av markedet etter kjøpet, og har derfor bedt Konkurransetilsynet vurdere kjøpet.
Myndighetene krever varsling dersom involverte selskap ved oppkjøp har en samlet omsetning på en milliard kroner eller mer. Axess Logistics og ATS hadde i 2020 en samlet omsetning på nesten 770 millioner kroner og kom dermed under kravet.
Men Konkurransetilsynet kan pålegge selskapet å sende melding om transaksjonen dersom en aktør får en sterk dominerende markedsmakt etter oppkjøp under den fastsatte terskelverdien, noe Konkurransetilsynet nå har gjort.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.